Siirry suoraan sisältöön

Tehokkaasti viestivä organisaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0255-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 19.08.2018

Ajoitus

27.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Tiina Leppäniemi

Vastuuopettaja

Tiina Leppäniemi

Ryhmät

  • TOY218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa viestintää organisaation liiketoiminnallisia tavoitteita tukien
- kiteyttää ja viestiä organisaation ydinviestit
- viestiä tehokkaasti sidosryhmäkohtaisesti ja vuorovaikutteisesti
- mitata ja analysoida viestinnän tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojakso sisältää lähiopetustapaamisia. Läsnäolo ei ole pakollista, mutta lähiopetustapaamisissa tehdään tehtäviä, jotka vaikuttavat arvosanaan, ja jotka voi palauttaa ainoastaan tunnin päätteeksi. Lisäksi opintojakson suoritukseen kuuluu yksin tai pareittain tehtävä laajempi yritysviestinnän raportti.

Aika ja paikka

Lähiopetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella. Yksi lähiopetustapaamisista on vierailu lähialueella (Helsinki / Vantaa) toimivaan yritykseen. Opintojakso kestää syyslukukauden 2018. Katso tarkemmat tiedot opetuksen aikataulusta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelija saa kirjavinkkejä opintojaksolla. Muu materiaali tulee opettajalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävä kohdistuu todelliseen liike-elämän yritysviestintään, mutta sitä ei toteuteta toimeksiantajalähtöisenä projektina vaan opiskelija tarkkailee ja analysoi yrityksen viestintää itsenäisesti. Yritysvierailu toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tulossa.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamiset noin 40%
Itsenäinen / pareittain tehtävä yritysviestinnän analyysi 40%
Tuntitehtävät 20%

Lisätietoja opiskelijoille

Kiinnostaako yritysviestintä? Haluaisitko oppia ympäröivän liike-elämän viestinnän lainalaisuuksista, ammattikäsitteistöstä ja mediasuhteista?
Tällä opintojaksolla valitset sinua kiinnostavan yrityksen yksin tai parin kanssa ja seuraat heidän yritysviestintäänsä syksyn 2018 ajan. Lähiopetustapaamisissa saat näkökulmia, joista tarkastella sitä, ja kartutat tietoa yritysviestinnästä. Näiden oppien, lähteiden ja oman analysointisi yhteistyössä muodostat lopputyön, joka toimii 70% arvioinnin perusteena.
Tule mukaan opintojaksolle, jos yritysviestintä kiinnostaa sinua. Et tarvitse aikaisempia opintoja aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijaa arvioidaan seuraavien osien kautta:
Tuntitehtävät 30%
Yritysviestinnän tehtävä 70%
Lähiopetustapaamisissa tehtäviä lyhyempiä tehtäviä ei voi korvata jälkeenpäin. Ne suoritetaan ainoastaan tunneilla.
Opintojakson voi kuitenkin suorittaa myös ilman niitä. Tällöin arviointi perustuu loppuraporttiin (sekä tuntitehtävien arvioon 0, jos kaikki ovat suorittamatta). Arvioinnin perusteet esitellään tarkemmin ensimmäisellä lähiopetuskerralla. Arvioinnin perusteet nojaavat Laurean yleisiin kirjallisten tehtävien arviointimenetelmiin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole toiminut ohjeiden mukaisesti. Työn aihe ei kohtaa toimeksiantoa, raportin kieli on vaikealukuista eikä lähteitä tai ammattikäsitteitä ole käytetty tehtävänannon mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa..
- toimia ohjeiden mukaisesti
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden valinnan merkityksiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä asiaankuuluvia lähteitä ja koota tietoa asiasta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti ohjeiden mukaisesti
- soveltaa keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää huomioita sekä mahdollisesti kritiikkiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä lähteitä, koota tietoa asiasta ja soveltaa sitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja kehittävästi
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa ja antaa kehitysehdotuksia
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää kehitysehdotuksia
- analysoida asioiden välisiä suhteita ja esittää kehitysehdotuksia
- arvioida ja soveltaa etsimääni tietoa
- hallita laaja-alaisesti tietoperustaa ja kehittää sen avulla osaamista