Siirry suoraan sisältöön

V Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu I (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0224-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

13.04.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Henna Hertell
  • Irene Latva-Korpela
  • Tinja Kaivolahti
  • Anne Hiller-Ikonen
  • Jonna Vierula

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV218KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja perustella ammattieettisiä valintoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
- käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä
- ohjata asiakkaita terveyttä edistävissä valinnoissa
- tehdä itsenäisiä päätöksiä ja perustella ne
- arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- arvioida ja kehittää kirjaamista terveydenhoitotyössä
- arvioida kriittisesti ammatillista kehittymistään
- toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- toimia terveydenhoitotyön asiantuntijana kehittämisprojekteissa
- soveltaa teknologiaa terveydenhoitotyössä

Toteutustapa

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus löytyy Optimasta TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilasta.
ILMOITA vahvistettu harjoittelupaikkasi Optimassa TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilassa Tikkurilan kansiossa Terveydenhoitajakoulutus harjoittelut keväällä 2020 harjoittelun R0224 oppimissopimuslomakkeella.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilassa. Tehtävä tehdään vain yhdestä opintojaksoon kuuluvasta harjoittelujaksosta, jos opiskelija on jakanut harjoittelun kahteen paikkaan. Poikkeuksena harjoittelun osan suorittaminen työsuhteessa, johon sisältyy aina tehtävä.
VIESTINTÄ: Sähköposti, Optima, Puhelin, Skype tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
OHJAUS: Lähialueen kentät yksi käynti sopimuksen mukaan, 3 viikon harjoittelussa ja kaukokentillä puhelin/Skype- ja s-postiohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu ajalla viikot 16-22 (13.4 - 31.5.2020).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.
Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Jobiilihaku 30.10.2019 alkaen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle s-posti vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
Harjoittelun info, ks. Lukkarikone.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä ja ole yhteydessä opettajatuutoriisi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 10op, 7 työviikkoa. Harjoittelun tuntimäärä: harjoittelun kokonaistuntimäärä 10op = 270t opiskelijan työtä. Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info (1t) tehtävä 16t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 250t, n.8t/pv.
Harjoittelun tuntimäärässä on huomioitu harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen enää vähennetä.Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!

Sisältö ja sen jaksotus

Ennen harjoittelujaksoa vaadittavat opinnot:
- Moduulien I-III opinnot pääosin suoritettu
- Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
- Osallistuminen Terveydenhoitajamoduulin kevään 2020 teoriaopintoihin
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Optiman työtilasta TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- kansioista Ennen harjoittelua ja harjoittelun aikana ja ko. harjoittelun kohdalta.
Huomioi mm. tarvittava rokotussuoja ja rikostaustaote.
Opintojaksolla suoritettava harjoittelun tehtävä vastaa terveydenhoitamoduulin tavoitteeseen: Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa hoitotyön ja lähitieteiden tutkimusta terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä. Ja harjoittelun tavoitteeseen: opiskelija osaa toimia terveydenhoitotyön asiantuntijana kehittämisprojekteissa. Tehtävän kautta harjoittelu on T&K&I toimintaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin.
Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Peppiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein: Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.
1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso korvautuu opintojaksolla ST00BT18 Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1. Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö 10 op