Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-HLA1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

28.08.2018 - 10.12.2018

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Esa Aula
  • Mervi Saarela
  • Veera Lassila

Vastuuopettaja

Veera Lassila

Ryhmät

  • HLA218KN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, K18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Toteutustapa

Opiskelijatiimit kehittävät tiimeissä palveluliiketoimintaan nojaavan liikeidean ja kannattavan liiketoimintamallin Business Model Canvasin avulla ja tuottavat sen pohjalta liiketoimintasuunnitelman laskelmineen. Näitä kehitetään työpajoissa sekä virtuaalisesti. Painopistealueita ovat markkinointi, saatavuus, palvelujen hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat, läpileikkaava teema koko opintojaksolla on yrittäjyys.
YRITTÄJYYS
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen yrittäjyyden osiossa perehdytään liiketoimintamallin sekä liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen oman liikeidean pohjalta, ja yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin. Osuuden tuloksena syntyy tiimin työstämä liiketoimintasuunnitelma laskelmineen.
Yrittäjyyden osuus kattaa Business Model Canvas-kokonaisuuden, joita alustetaan markkinointi-, saatavuus- sekä palvelun hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat- osioissa.
Lähitapaamisissa ja harjoitustehtävissä sekä verkkotenteissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä (tiimityö).
SAATAVUUS
Saatavuuteen tutustutaan toimitusketjun hallintaan Business Model Canvas-ajattelun näkökulmista: Kumppanit, Resurssit ja Fyysinen kanava. Tunneilla, harjoitustehtävissä sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelmatehtävässä 1 op, tiimityö. Saatavuusosiosta myös verkkotentti 2 op, yksilötyö.
MARKKINOINTI
Markkinointiin tutustutaan Business Model Canvas-ajattelun avulla näkökulmista: Asiakassegmentit, asiakassuhteet, arvolupaus ja jakelukanavat (markkinointiviestintä).
Lähitapaamisissa sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä, joka on tiimityö. Markkinointiosuudesta myös verkkotentti 2 op (yksilötyö).
PALVELUJEN HINNOITTELU JA KANNATTAVUUSLASKELMAT
• Rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat
• Kannattavuus- ja rahoituslaskelmat sisällytetään yrityksen liikeideasta työstettävään liiketoimintasuunnitelmaan.
Business Model Canvas-näkökulmasta käsitellään: Ansaintalogiikka; kustannukset ja tulovirrat.

Aika ja paikka

Kontaktipäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana,Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkentuvat opintojakson alussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op 270h

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävät
Tiimijako

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tuotokset
LIiketoimintasuunnitelma (tiimityö) 60% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Saatavuuden verkkotentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Markkinoinnin tentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
360 itse- ja vertaisarviointi (tehdään Optimassa) huomioidaan arvioinnissa.
(arvioidaan omaa ja tiimin jäsenten panosta liiketoimintasuunnitelman osalta, tiimityötä ja ajankäyttöä, numeerinen arviointi + avoimet kommentit)