Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-HLA1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 10.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Esa Aula
- Mervi Saarela
- Veera Lassila
Vastuuopettaja
Veera Lassila
Ryhmät
-
HLA218KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K18, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Toteutustapa
Opiskelijatiimit kehittävät tiimeissä palveluliiketoimintaan nojaavan liikeidean ja kannattavan liiketoimintamallin Business Model Canvasin avulla ja tuottavat sen pohjalta liiketoimintasuunnitelman laskelmineen. Näitä kehitetään työpajoissa sekä virtuaalisesti. Painopistealueita ovat markkinointi, saatavuus, palvelujen hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat, läpileikkaava teema koko opintojaksolla on yrittäjyys.
YRITTÄJYYS
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen yrittäjyyden osiossa perehdytään liiketoimintamallin sekä liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen oman liikeidean pohjalta, ja yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin. Osuuden tuloksena syntyy tiimin työstämä liiketoimintasuunnitelma laskelmineen.
Yrittäjyyden osuus kattaa Business Model Canvas-kokonaisuuden, joita alustetaan markkinointi-, saatavuus- sekä palvelun hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat- osioissa.
Lähitapaamisissa ja harjoitustehtävissä sekä verkkotenteissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä (tiimityö).
SAATAVUUS
Saatavuuteen tutustutaan toimitusketjun hallintaan Business Model Canvas-ajattelun näkökulmista: Kumppanit, Resurssit ja Fyysinen kanava. Tunneilla, harjoitustehtävissä sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelmatehtävässä 1 op, tiimityö. Saatavuusosiosta myös verkkotentti 2 op, yksilötyö.
MARKKINOINTI
Markkinointiin tutustutaan Business Model Canvas-ajattelun avulla näkökulmista: Asiakassegmentit, asiakassuhteet, arvolupaus ja jakelukanavat (markkinointiviestintä).
Lähitapaamisissa sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä, joka on tiimityö. Markkinointiosuudesta myös verkkotentti 2 op (yksilötyö).
PALVELUJEN HINNOITTELU JA KANNATTAVUUSLASKELMAT
• Rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat
• Kannattavuus- ja rahoituslaskelmat sisällytetään yrityksen liikeideasta työstettävään liiketoimintasuunnitelmaan.
Business Model Canvas-näkökulmasta käsitellään: Ansaintalogiikka; kustannukset ja tulovirrat.
Aika ja paikka
Kontaktipäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana,Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkentuvat opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op 270h
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkotehtävät
Tiimijako
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tuotokset
LIiketoimintasuunnitelma (tiimityö) 60% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Saatavuuden verkkotentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Markkinoinnin tentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
360 itse- ja vertaisarviointi (tehdään Optimassa) huomioidaan arvioinnissa.
(arvioidaan omaa ja tiimin jäsenten panosta liiketoimintasuunnitelman osalta, tiimityötä ja ajankäyttöä, numeerinen arviointi + avoimet kommentit)