Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuus- ja projektiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0212-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

07.01.2019 - 14.06.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Lasse Kivinen
  • Juha Putkonen

Vastuuopettaja

Lasse Kivinen

Ryhmät

  • HTA218SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S18, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti alan käsitteitä käyttäen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähitapaamisilla, työpajoilla, tentillä sekä yksilö- ja ryhmätehtävillä.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä.
Tiimityöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen: Onnistu projektissa (lukupiiri)
Rubanovitsch - Aalto: Myy enemmän – myy paremmin (lukupiiri)

Keskeisiä kirjoja:
Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006
Englanniksi

Muu lähdeaineisto ja luennot

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijatiimi hankkii opintojakson alussa itselleen yrityskumppanin, jolle markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi ja kehitystyö tehdään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tiimit muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opintojakso arvioidaan hylätyksi jos jokin tehtävistä jää palauttamatta, jokin tehtävistä on hylätään tai arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Mikäli opinto on jäänyt suorittamatta, sen voi korvata uuden opetussuunnitelman opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin pe-rusteet.