•   Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen R0208-3032 01.08.2022-31.12.2022  5 op  (SSB221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    - tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    - käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Vastuuopettaja

    Sanna Hämäläinen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Sitra (2020): Megatrendit. Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.

    Toteutustapa

    Toteutus kuuluu Asiakaslähtöisten sosiaalipalveluiden kehittämisen moduliin. Toteutuksen aikana perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, Megatrendeihin ja tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.

    Opinnot suoritetaan osittain etäopetuksena ja osittain lähiopetuksena Lohjan kampuksella, oppiminen tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.

    Opintojaksosta vastaava lehtori on Sanna Hämäläinen.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SSB221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Sanna Hämäläinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson luennoilla vierailee asiantuntijavieraita kehittämisen ja palvelumuotoilun tehtävistä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    kts. toteutuksen aikataulut, josta löytyy maininta pakollisista läsnäolopäivistä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen tuntmäärä on n. 134 h koostuu Orientaatio- ja Seminaaripäivistä, lähiopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisista lehtorin kanssa.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Toteutuksen sisältöinä ovat
    - tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
    - innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
    - asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
    - luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
    - pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa