Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.02.2020 - 09.02.2020
Ajoitus
01.03.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sanna Puhakka
- Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Annika Kultavirta
Ryhmät
-
SSG218KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K18, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Jakson sisältöinä ovat:
- luovuus, innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- heikot signaalit, trendit, innovaatiokulttuurin luominen
- asiakaslähtöisyys ja –keskeisyys palvelun kehittämisen punaisena lankana: miten se toteutuu?
- palvelumuotoilu työotteena
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut, pilotit ja prototyypit palvelujen kehittämisprosessissa
Opintojakso sisältää 6 työpajaa, joissa työstetään em. teemoja. Jaksolla hyödynnetään myös Optima-työtilaa. Jakso sisältää 2 pienryhmissä tehtävää verkkotehtävää sekä laajemman palvelukonseptin muotoilutehtävän, joka esitellään viimeisessä työpajassa. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen.
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.
Aika ja paikka
Aikataulu löytyy myöhemmin Pepin kalenterista. Virtuaaliluennot ja -pajat (Zoomissa) ovat pakollisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vain HOT-menettely.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.