Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0204-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 27.10.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Henna Hertell
  • Irene Latva-Korpela
  • Peppi Ylläpito
  • Johannes Koskinen
  • Ulla Jauhiainen
  • Hannele Moisander
  • Tanja Hakkarainen

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV218KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä

Toteutustapa

Opintojaksoon sisältyy neljä osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op / Irene Latva-Korpela ja Henna Hertell
- Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet
Toteutus koostuu: Orientaatio, Luennot, Verkko-opinnot
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus. Jos et pääse orientaatioon, ole yhteydessä irene.latva-korpela@laurea.fi tai henna.hertell@laurea.fi
Viestintä Optima, sähköposti ja kontaktitunnit
Osa 2. Ennaltaehkäisevien terveyspalvelujen kehittäminen, palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen; Th-työn kehittämistehtävä 5op / Irene Latva-Korpela ja Henna Hertell
- Orientaatio
- Johdanto palvelumuotoiluun 1op (Sotepeda 24/7)
- Tiedonhaku / Monika Cseh
- Palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen
- Terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä opiskeluhyvinvoinnin edistämiseksi opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa) yhteistyö CCO-hanke ja Nyyti ry
Viestintä: Sähköposti, Optima ja puhelin sekä erikseen sovittavat yhteistyö- ja ohjaustapaamiset.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op) (Tanja Hakkarainen)
- Simulaatiopedagogiikkaan tutustuminen
- Case pohjainen ohjausmalli
- Vierailu HUS Simulaatiokeskukseen
- Työpajatyöskentelyä
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus: Henna Hertell

Aika ja paikka

Aikataulut ja tilat löydät Lukkarikoneesta.Opetus toteutuu etänä Zoomissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. THL: https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen. STM: https://stm.fi/terveyden-edistaminen.Tunneilla ja Optimassa osoitettu materiaali.
Osa 2. Ojasalo, Katri ym. 2014. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Tunneilla ja Optimassa osoitettu materiaali.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson infossa.
Osa 4. MAPA-kertaus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osat 1 ja 2. Voit hakea hankitun osaamisen hyväksilukua (HOT), mikäli sinulla on aikaisempia tai opintojen aikana suoritettuja vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja ja/tai suoritus vastaavasta terveyden edistämiseen liittyvästä kehittämisprojektista.
Suoritus on terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä ja aikaisempi osaaminen tulee osoittaa näytöllä esimerkiksi seminaari- tai näyttöpäivänä. Tarvittaessa suoritusta tulee täydentää terveydenhoitajatyön näkökulmalla.
Katso tarkemmin LINK, opintojen kulku, Opintojen suunnittelu, Hyväksiluku ja näytöt.
Ohjausta hyväksilukuun saat opintojakson opettajilta.
Osa 3. Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op. Toteutuksella ei ole tällä hetkellä valinnaisia suoritustapoja.
Osa 4. MAPA-kertaus.Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osat 1 ja 2. Projekti/hankeyhteistyö Laurean Co-creation orchestration hankkeessa (CCO), Nyyti ry:n kanssa ja alumniluennoitsija Kyösti Nevalainen mukana opintojaksolla.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Laurea Tikkurilassa.
Tässä opintojaksossa ei ole työelämäyhteistyötä. (Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita ja HUS Akateemiseen simulaatiokeskukseen)
Osa 4. MAPA

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio 24.8.2020, orientaatiossa, zoomissa ja ohjaustapaamisissa suositellaan läsnäoloa.
Osa 2. Päivämäärät koostettu ohjeseen, joka löytyy Optimasta. Opintojakso toteutuu osittain opiskelijan oman projektiaikataulun mukaan.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tärkemmat päivämäärät ovat nähtävissä Lukkarikoneessa. Läsnäoloa edellytetään lähiopetuspäivinä, työpajoissa ja simulaatioharjoituksissa.
Osa 4. MAPA-kertaus kahdessa ryhmässä ryhmä A 6.10.2020 ja Ryhmä B. 7.10.2020. Ryhmäjako tehdään tunnilla.

Kansainvälisyys toteutuksella

Osat 1-2. Kansainvälisyys opinnoissa toteutuu kansainvälisenä materiaalina opintojaksolla esim.
WHO: https://www.who.int/healthpromotion/en/
WHO Europe: http://www.euro.who.int/en/home
Kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tässä opintojakson osassa ei ole KV yhteyttä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op (81t)
1t Orientaatio, luennot 8h, virtuaaliopinnot 71t.
Osa 2. Palvelujen kehittäminen; Th-työn kehitt.tehtävä 5op (135t)
1t Orientaatio, Johdanto palvelumuoituun 1op 27t, luennot, yhdessä työskentely ja ohjaus 30t, itsenäinen työskentely 70t.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op, 54h (Tanja Hakkarainen)
Opintojen INFO 2h
Kontaktiopetus 16h
Pienryhmätyöskentely 8h
Työelämä vierailu (HUS akateeminen simulaatiokeskus) 4h
Simulaatio harjoitus 8h
Lääkelaskutentti 2h
Itsenäistä opiskelua 14h
Osa 4. Mapa-kertaus 8h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Opiskelijan osaamiskuvaukset:
-Suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- Analysoida ja jäsentää potilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompeksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haastaita
-Analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 2. Kehittämistehtävästä on mahdollisuus jatkaa opinnäytetyöhön. Opinnäytetyön ohjeet LINkissä ja aikataulut Lukkarikoneessa. Ole yhteydessä opintojakson opettajiin, jos tämä mahdollisuus kiinnostaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin kohteet:
Johdanto palvelumuotoiluun 1op (yksilötyö), Verkkotehtävät ja kehittämistehtävä H-5. Tarkemmat arviointikriteerit kuvattu Optimassa.
Kliinisen osaamisen vahvistaminen ja lääkelaskut HYV/HYL
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (Tanja Hakkarainen)
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla hyväksytty/ hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja simulaatiopäivään. Opintojaksoon sisältyvät vaativat lääkelaskut ja lääkelaskutentti, joka tulee suorittaa hyväksytysti (100% oikein). Arviointikriteerit käydään tarkemmin läpi jakson alussa.

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.