Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0204-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 19.11.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Carita Saarikivi
  • Irene Latva-Korpela
  • Tinja Kaivolahti
  • Marja Tanskanen
  • Tanja Hakkarainen

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV217KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K17, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä

Toteutustapa

Opintojaksoon sisältyy kolme osaa:
1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op / Irene Latva-Korpela (toinen lehtori selviää myöhemmin)
- Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet
Toteutus koostuu: Orientaatio, Luennot, Verkko-opinnot
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Viestintä Optima, sähköposti
2. Palvelujen kehittäminen; Th-työn kehitt.tehtävä 5op / Irene Latva-Korpela
- Orientaatio ja ennakkotehtävä, Opintojaksolle osallituminen edellyttää ennakkotehtävän tekemistä. Ennakkotehtävä annetaan orientaatiossa.
- Tiedonhaku / Monika Cseh
- Palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen
- Terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä hankeyhteistyössä opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Viestintä: Sähköposti, Optima ja puhelin sekä erikseen sovittavat yhteistyö- ja ohjaustapaamiset.
3. Kliinisen hoitotyön osaamisen vahvistaminen 2op / Tanja Hakkarainen
- Simulaatio opetus & ohjaus
-Case pohjainen ohjausmalli
-Vierailu HUS Simulaatiokeskus
-Vieraileva luennoitsija (Trauma- Simulaatio)
-Työpajatyöskentelyä (Laurea Tikkurila)
-Kliinisen osaamisen vahvistaminen ja Simulaatio pedagogiikan esittely
-Lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)

Aika ja paikka

Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (Marja Tanskanen)
HUOM;Opintojen aikataulu on Pepissä
Opinnot toteutuvat Laurea Tikkurilassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ojasalo, Katri ym. 2014. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Tunneilla ja Optimassa osoitettu materiaali.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson infossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea hankitun osaamisen hyväksilukua, mikäli sinulla on aikaisempia tai opintojen aikana suoritettuja vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja ja suoritus vastaavasta terveyden edistämiseen liittyvästä kehittämisprojektista.
Suoritus on terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä ja aikaisempi osaaminen tulee osoittaa näytöllä esimerkiksi seminaari- tai näyttöpäivänä. Tarvittaessa suoritusta tulee täydentää terveydenhoitajatyön näkökulmalla.
Katso tarkemmin LINK, opintojen kulku, Opintojen suunnittelu, Hyväksiluku ja näytöt.
Ohjausta hyväksilukuun saat opintojakson opettajilta.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Toteutuksella ei ole tällä hetkellä valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osat 1 ja 2. Projekti/hankeyhteistyö Laurean Co-creation orchestration hankkeessa (CCO), alumniluennoitsija Kyösti Nevalainen mukana opintojaksolla.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Laurea Tikkurilassa.
Tässä opintojaksossa ei ole työelämäyhteistyötä. (Opintojaksolla on vierailevia luennoitsijoita ja vierailu Meilahteen.)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson orientaatio 26.8.2019, orientaatiossa, kontaktiopetuksessa ja ohjaustapaamisissa läsnäolovelvoite.
Opintojakso toteutuu osittain opiskelijan oman projektiaikataulun mukaan.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tärkemmat päivämäärät on nähtävissä PEPISTÄ. Läsnäoloa edellytetään lähiopetuspäivinä, työpajoissa ja simulaatioharjoituksissa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälisyys opinnoissa toteutuu kansainvälisenä materiaalina opintojaksolla esim.
WHO: https://www.who.int/healthpromotion/en/
WHO Europe: http://www.euro.who.int/en/home
Kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tässä opintojakson osassa ei ole KV yhteyttä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op (81t)
1t Orientaatio, luennot 8h, virtuaaliopinnot 72t.
Osa 2. Palvelujen kehittäminen; Th-työn kehitt.tehtävä 5op (135t)
1t Orientaatio, ennakkotehtävä 16t, luennot ja yhdessä työskentely 28t, itsenäinen työskentely 90t.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
2h Opintojen INFO
8h Simulaatio harjoitus
4h Työelämä vierailu
8h luentoja
8h Casien suunnittelua
8h Työpajaa Laurea Tikkurila (Simulaatioihin valmistautumista)
4h Lääkelaskujen osaamisen vahvistamista
14h Itsenäsitä opiskelua

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Opiskelijan osaamiskuvaukset:
-Suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- Analysoida ja jäsentää potilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompeksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haastaita
-Analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 2. Kehittämistehtävästä on mahdollisuus jatkaa opinnäytetyöhön CCO-hankkeessa.
Syksyn ONT-startit 6.9. ja 25.10.2019.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin kohteet:
Ennakkotehtävä (yksilötyö), Verkkotehtävät ja kehittämistehtävä H-5.
Kliinisen osaamisen vahvistaminen ja lääkelaskut HYV/HYL
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/ Täydennettävä/ Hylätty
Läsnäoloa edellytetään;
Opintojen INFO 2h läsnäolo
Teoria opinnot (yksi 4h poissaolo mahdollinen)
Simulaatio 8h/opiskelija läsnäolo
Työpajatyöskentely läsnäolo
Case tehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lääkelasku tentti suoritettu hyäksytysti (100% oikein)

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.