Erja Annola
30% Lähiopetus, 70% Etäopetus
Opintojaksoilla käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Optimassa.
Uudistuva hoitotyö -opintojakso 10 op koostuu kolmesta osasta:
1)Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
2)Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
3)Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op
1) Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
- Orientaatio verkossa
- Ennakkotehtävä verkossa: Yhteiskehittämisen teoreettiset valmiudet (annetaan orientaatiotapaamisessa).
- Osallistava yhteiskehittäminen -projekti yhdessä työelämäkumppanin kanssa projektikohtaisen aikataulun mukaisesti
- Työpajatyöskentely lähipäivinä & verkossa
- Päätösseminarissa projektin tulosten julkistaminen
2) Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
- Ennakkotehtävä verkossa (yksilötehtävä)
- Ideointityöpaja
- Ideasta liikeideaksi pienryhmätyösketely
- Liikeideoiden esittäminen yrittäjyyspäivässä
3) Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Kliinisen osaamisen työpajat (simulaatio/case-harjoittelu)
- Mapa-kertaus
- Vaativa lääkehoito (suonensisäinen neste- ja lääkehoito) ja lääkelaskut hyväksytysti suoritettuna ennen ammattitaitoa edistävää harjoittelua V.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op (K5-T1) painokerroin 70%
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op (K5-T1) painokerroin 30%
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op (hyväksytty/hylätty)
Lääkelaskut (hyväksytty/hylätty)
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Englanniksi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Laurea Porvoo, sote
Anu Sinisalo, Erja Annola, Lilja Palo, Maija-Leena Kukkonen, Anu Haavisto, Pihla Salemaa
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
Opintojaksoon liittyvissä kysymyksissä ota yhteys seuraaviin opettajiin:
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa: Erja Annola
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla: Erja Annola
Kliinisten taitojen vahvistaminen: Anu Sinisalo
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
5 op
7 op
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
Orientaatio moduuliin lukukauden alkaessa (ks. aikataulu Pakista)
Opintojakson tarkemmat aikataulut löytyvät myös Pakista ja ne käydään läpi orientaation yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Verkkotyöskentely
Työpajatyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op
Opintojakso toteutuu yhden lukukauden aikana. Katso toteutuksen aikataulutus Pakista.
Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -osiossa toteutetaan sosiaali- ja terveysalan kehittämistä yhteistyössä työelämän ja asiakkaiden kanssa.
Kliinisten taitojen vahvistamisen -osiossa kerrataan ja syvennetään ennakkotehtävän perusteella esiin tulleita ja toivottuja aihealueita.
Aikataulut ja opetustilat löytyvät Pakista.