•   Uudistuva hoitotyö R0200-3012 01.08.2020-31.12.2020  10 op  (SHG218SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
    - käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
    - arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
    - tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
    - tuottaa ja kuvata uuden tuote-, palvelu- tai liikeidean

    Vastuuopettaja

    Hannamari Talasma

    Toteutusmuoto

    30% Lähiopetus, 70% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksoilla käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Optimassa. MAPA-työkirja 10 €.

    Toteutustapa

    Suomeksi
    Uudistuva hoitotyö -opintojakso 10 op koostuu kolmesta osasta:
    1)Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
    2)Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
    3)Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op

    1) Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
    -Orientaatioluento (Zoom-tallenne)
    -Verkkotehtävä: Yhteiskehittämisen teoreettiset valmiudet
    - Työpajatyöskentely x 2 (ensimmäinen lähitunneilla, toinen etänä)
    - Osallistava yhteiskehittäminen -projekti yhdessä työelämäkumppanin kanssa projektikohtaisen aikataulun mukaisesti (virtuaalinen projekti)
    - Projektin tuotosten julkistamistaminen Zoom-webinaarissa

    2) Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
    -Ennakkotehtävä verkossa (yksilötehtävä)
    - Ideointityöpaja (verkossa?)
    - Ideasta liikeideaksi pienryhmätyöskentely
    - Liikeideoiden esittäminen samassa Zoom-webinaarissa yhteiskehittämisen projektituotosten kanssa


    3) Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
    - Kliinisen osaamisen työpajat (simulaatio/case-harjoittelu)
    - Mapa-kertaus
    - Vaativa lääkehoito (suonensisäinen neste- ja lääkehoito) ja lääkelaskenta

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
    Arviointikehikko löytyy Linkistä.
    Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op (K5-T1)
    Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op (K5-T1)
    Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op (hyväksytty/hylätty)

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Ryhmä(t)
    • SHG218SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi

    Opettaja(t)

    Anna-Kaisa Hankaniemi, Hannamari Talasma, Heidi Jokinen, Irene Pylkkänen, Kaija Marttila, Kirsi Leinonen, Lilja Palo, Marjo Ruuti, Pia Lahtinen, Tarja P. Virtuaalihlö1, Anne Kokko, Hanna Vatanen

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    7 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Opiskelija voi osoittaa osaamisensa opettajille opintojakson osista näyttönä. Näytöstä on sovittava opintojakson aloituksessa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä. Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla -osiossa yhteiskehittämällä tuotettuja palveluita/sovelluksia/interventioita on mahdollista konseptoida ja kehittää liiketoiminnallisesta näkökulmasta eteenpäin.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Orientaatio moduuliin V sekä Yhteiskehittäminen sote-palveluissa (Zoom-tallenteet, katsottavissa kesäkuussa)

    Yhteiskehittämiseen liittyvä verkkotehtävä (itsenäinen suoritus 15.6.-15.8. välillä)

    Yhteiskehittämisen työpaja I

    SIMULAATIOTYÖPAJA

    Yhteiskehittämisen työpaja II (Zoom-webinaari)

    MAPA

    PAKOLLINEN Lääke- ja nestehoidon työpaja

    Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla

    Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla

    Yhteiskehittämisen ja Käyttäjälähtöisten palveluiden esittelyseminaari (yhteistyökumppani mukana antamassa palautetta)



    PAKOLLINEN Elvytys- ja akuuttihoitotyön työpaja

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan ajankäyttö jakautuu 10 op (n.270 h) seuraavasti:

    Lähiopetus ja -ohjaus
    Verkkotyöskentely
    Työpajatyöskentely
    Pienryhmätyöskentely
    Itsenäinen työskentely

    Sisältö ja sen jaksotus

    Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
    Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
    Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op

    Aika ja paikka

    Aikataulut ja opetustilat löytyvät Pakista.

    PE 21.8. 9-16 Yhteiskehittäminen sote-palveluissa: työpaja I (läsnäolo tärkeää)
    TO 27.8. 12.30-15.45 Käyttäjälähtöisiä palveluita yritystoiminnalla: työpaja I
    PE 28.8. 8.30- 15.45 Pakollinen SIMULAATIOTYÖPAJA PE 11.9. 8.30-11.45 Yhteiskehittämisen työpaja II : ZOOM-webinaari (läsnäolo tärkeää)PE 18.9. 8.30-11.45 Käyttäjälähtöisiä palveluita yritystoiminnalla: etätyöpaja II Zoom-webinaarina
    TO 24.9. 8.30-15.45 Neste- ja lääkehoidon paja/RYHMÄ A
    PE 25.9. 8.30-15.45 Neste- ja lääkehoidon paja/RYHMÄ B
    TO 1.10. 8.30-15.45 Elvytys ja akuuttihoitotyön työpaja/RYHMä A
    PE 2.10. 8.30-15.45 Elvytys ja akuuttihoitotyön työpaja/RYHMÄ B
    TO 17.12. 8.30-15.45 MAPA
    PE 18.12. 8.30-15.45 Yhteiskehittämisen ja käyttäjälähtöisten palveluiden seminaari

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia yhteistyötahon kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden