Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva hoitotyö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0200-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

07.01.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Hannamari Talasma
  • Anne Kokko
  • Minna Nikula
  • Anna Ojala
  • Marjo Ruuti
  • Irene Pylkkänen
  • Pia Lahtinen
  • Kirsi Leinonen

Vastuuopettaja

Hannamari Talasma

Ryhmät

  • SHG217KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uuden tuote-, palvelu- tai liikeidean

Toteutustapa

Uudistuva hoitotyö -opintojakso 10 op koostuu kolmesta osasta:
1)Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
2)Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
3)Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op
1) Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
-Orientaatioluento
-Verkkotehtävä: Yhteiskehittämisen teoreettiset valmiudet
- Työpajatyöskentely x2
- Osallistava yhteiskehittäminen -projekti yhdessä työelämäkumppanin kanssa projektikohtaisen aikataulun mukaisesti
- Projektin tuotosten julkistamistaminen
2) Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
-Ennakkotehtävä verkossa (yksilötehtävä)
- Ideointityöpaja
- Ideasta liikeideaksi pienryhmätyösketely
- Liikeideoiden esittäminen yrittäjyyspäivässä
3) Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Kliinisen osaamisen työpajat (simulaatio/case-harjoittelu)
- Mapa-kertaus
- Vaativa lääkehoito (suonensisäinen neste- ja lääkehoito) ja lääkelaskenta

Aika ja paikka

Aikataulut ja opetustilat löytyvät Pakista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksoilla käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Optimassa. MAPA-työkirja 10 €.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio moduuliin V
Opintojakson tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista ja ne käydään läpi orientaatiossa.
14.1. on kaikille pakollinen SIMULAATIOTYÖPAJA.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Verkkotyöskentely
Työpajatyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Sisältö ja sen jaksotus

Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
Arviointikehikko löytyy Linkistä.
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op (K5-T1)
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op (K5-T1)
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op (hyväksytty/hylätty)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden