Uudistuva hoitotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0200-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 02.12.2018
Ajoitus
07.01.2019 - 31.05.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Hannamari Talasma
- Anne Kokko
- Minna Nikula
- Anna Ojala
- Marjo Ruuti
- Irene Pylkkänen
- Pia Lahtinen
- Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Hannamari Talasma
Ryhmät
-
SHG217KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K17, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
- tuottaa ja kuvata uuden tuote-, palvelu- tai liikeidean
Toteutustapa
Uudistuva hoitotyö -opintojakso 10 op koostuu kolmesta osasta:
1)Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
2)Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
3)Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op
1) Yhteiskehittäminen sosiaali- ja terveyspalveluissa 5 op
-Orientaatioluento
-Verkkotehtävä: Yhteiskehittämisen teoreettiset valmiudet
- Työpajatyöskentely x2
- Osallistava yhteiskehittäminen -projekti yhdessä työelämäkumppanin kanssa projektikohtaisen aikataulun mukaisesti
- Projektin tuotosten julkistamistaminen
2) Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
-Ennakkotehtävä verkossa (yksilötehtävä)
- Ideointityöpaja
- Ideasta liikeideaksi pienryhmätyösketely
- Liikeideoiden esittäminen yrittäjyyspäivässä
3) Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Kliinisen osaamisen työpajat (simulaatio/case-harjoittelu)
- Mapa-kertaus
- Vaativa lääkehoito (suonensisäinen neste- ja lääkehoito) ja lääkelaskenta
Aika ja paikka
Aikataulut ja opetustilat löytyvät Pakista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksoilla käytettävä kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Optimassa. MAPA-työkirja 10 €.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio moduuliin V
Opintojakson tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista ja ne käydään läpi orientaatiossa.
14.1. on kaikille pakollinen SIMULAATIOTYÖPAJA.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Verkkotyöskentely
Työpajatyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Sisältö ja sen jaksotus
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
Arviointikehikko löytyy Linkistä.
Yhteiskehittäminen sosiaali-ja terveyspalveluissa 5 op (K5-T1)
Käyttäjäkeskeisiä palveluita ja tuotteita yritystoiminnalla 3 op (K5-T1)
Kliinisten taitojen vahvistaminen 2 op (hyväksytty/hylätty)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden