Siirry suoraan sisältöön

Svenska i vården (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0197-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.03.2020 - 31.03.2020

Ajoitus

08.04.2020 - 12.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Yhteinen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Anna Puisto

Vastuuopettaja

Anna Puisto

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti omassa työssään siten, että hän saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1-2 ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta.
- kehittää vuorovaikutus-, viestintä- , tiedonhaku- ja raportointitaitojaan ruotsin kielellä.

Toteutustapa

Tämä opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Opintojaksolla on kahdeksan 2 tunnin Zoom-opetuskertaa, joille tulee AINA olla hyvin valmistautunut etukäteen annettujen ohjeiden mukaisesta. Zoomit pidetään kahdessa pienryhmässä, jotta opiskelijoilla olisi Zoomissa mahdollisuus saada myös yksilöllistä ohjausta. Toinen pienryhmä on aamulla 9.30-11.30 ja toisen samana päivänä iltapäivällä klo 14-16. Ennen opintojakson alkamista lähetän teille kyselyn ja sovitaan ryhmäjaoista.

Zoomissa tehdään paljon suullisia harjoituksia, joten on erittäin tärkeää, että aiheeseen liittyvä sanasto ja fraasit on harjoiteltu etukäteen kotona. Pelaamme myös Kahootia ja muita sanastopelejä ja teemme kirjallisia töitä yhdessä Zoomissa. Osallistuminen Zoom-kerroille on pakollista. Vähintään viisi kertaa pitää olla paikalla.

Optimassa on paljon erilaisia kirjallisia harjoituksia, jotka pitää tehdä, mutta sen lisäksi on erillisia arvioitavia tehtäviä, jotka on pakko tehdä ja niistä annetaan palautetta. Tehtävät on erikseen listattuna opintojakson sisällöissä. Optimaan tulee joka viikko selkeät ohjeet kunkin viikon tehtävistä.

Opintojakson lopuksi tehdään sekä suullinen että kirjallinen tentti, jotka molemmat tehdään verkossa. Suullisessa tentissä pitää osata kertoa itsestään, opinnoistaan, harjoittelupaikastaan sekä tulevaisuuden suunnitelmista. Lisäksi opiskelijaparit tekevät erilaisia potilaan ja hoitajan välisiä dialogeja. Sairaanhoitajilla dialogit liittyvät potilaan voinnin kysymiseen ja kertomiseen, terveydenhoitajilla voi lisäksi olla myös esim. neuvolaan tai kouluterveydenhoitoon liittyviä dialogeja. Suullisen tentin sisällöistä sovitaan tarkemmin opintojakson aikana kun nähdään, miten paljon ehdimme opintojakson aikana opiskella. Dialogien aiheet arvotaan suullisessa tentissä.

Kirjallinen tentti tehdään sähköisesti. Tarkempaa infoa seuraa kun Laureassa on tehty ratkaisu, miten nyt poikkeusaikana tehdään kirjalliset tentit.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan omat materiaalit Optimassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin opitun tunnistaminen, ota yhteyttä oman kampuksen hoitoalan ruotsin lehtoriin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. aikataulu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viiden opintopisteen laajuinen opintojakso tarkoittaa keskimäärin 135 tunnin työmäärää (yksi opintopiste on n. 27 tuntia). On tietysti hyvä ottaa huomioon, että työmäärä on isompi, jos oma lähtötaso on heikompi kuin ammattikorkeakouluopinnoissa on tavoitteena.

Zoomit: 8 x 2 = 16 h
Kirjallinen tentti: = 2 h
Suullinen tentti = 0,5 h

Eli Zoomin ja tenttien lisäksi teille jää n. 115 tuntia aikaa opiskella ruotsia itsenäisesti (tehdä etukäteistehtävät, läksyt, kerrata sanastoa, tehdä arvioitavat tehtävät, harjoitella suulliseen ja kirjalliseen tenttiin jne. eli keskimäärin yli 10 tuntia per viikko Zoomien lisäksi).

Sisältö ja sen jaksotus

OPINTOJAKSON ALUSTAVA SUUNNITELMA, JOHON VARMASTI TULEE VIELÄ JONKIN VERRAN MUUTOKSIA.

Ennen ensimmäistä Zoomia tulee etukäteistehtäviä
Zoom 1:
• minä hoitoalan opiskelijana ammattikorkeakoulussa
• hoitoalan ammatit
• sairaanhoitajan/ terveydenhoitajan työtehtävät
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: ITSENSÄ ESITTELY VIDEONA (yksilötehtävä)

Zoom 2:
• tulohaastattelu
• sairaalan tiloja ja hoitoalan yksiköitä
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: YHDEN OSASTON/ YKSIKÖN ESITTELY PADLETIIN (yksin tai ryhmässä)

Zoom 3:
• På jouren -teksti

Zoom 4:
• voinnin kysyminen ja kertominen
• anatomiaa

Zoom 5:
• erilaisia sairauksia ja vaivoja
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: SAIRAUTEEN LIITTYVÄ POTILASDIALOGI PADLETIIN (yksin tai ryhmässä)

Zoom 6:
• ensiapu ja lääkitys
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: KIRJOITELMA ENSIAPUTILANTEESTA, PALAUTUS OPTIMAAN (yksin tai ryhmässä)

Zoom 7:
• terveydenhoitajat: neuvolassa
• sairaanhoitajat: leikkauspotilas
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: EN DAG PÅ JOBBET-KIRJOITELMA (Yksilötehtävä)

Zoom 8:
• vuodepotilaan hoito
• erilaisia toimenpiteitä


KIRJALLINEN TENTTI VERKOSSA

SUULLISIA TENTTEJÄ PAREITTAIN ZOOMISSA, erillinen ajanvaraus Optimassa n. 30 minuuttia per pari

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 on opintojakson tavoitetaso

Lisätiedot

Opintojakso kuuluu pakollisena ydinopintoihin niille, joiden koulusivistyskieli on suomi. Opintojakson perusteella opiskelijalle tulee arviointi opintojaksoille 00634 Ruotsin kielen suullinen taito ja 00635 Ruotsin kielen kirjallinen taito sekä tutkintotodistuksen liitteeseen arviointi toisen kotimaisen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta.

Aiempi opintojakso R0197 Svenska i Vården 5 op korvautuu uuden opetussuunnitelman opinnoilla. SH00BS92 Vårdsvenska 4op. Voit keskustella englannin opettajan kanssa mahdollisuudesta suorittaa opintojakso tätä laajempana lisätehtävin. Vaihtoehtoisesti voit tehdä opettajatuutori kanssa suunnitelman, miten korvaat opintopistevajeen siten, että ydinosaamisen laajuus opintopistemäärä täyttyy.