Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Tinja Kaivolahti
  • Sanna Soini
  • Annikki Päällysaho
  • Ulla Jauhiainen

Vastuuopettaja

Milla Ylitalo

Ryhmät

  • SHV218SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin englanti.

Lukukauden info 17.3.2020, johon osallistumalla opiskelija varmistaa suorittavansa opintojakson tutkintosäännön mukaan.

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.

AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista:
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A. 2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).

Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

IV moduulin opintojen yhteinen info: 17.3.2020

Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
- Lääkelaskujen tentti: I uusinta ja II uusinta xx
- Oppimispäiväkirjan palautus: 11.5.2020 (rästipäivät 27.5 koko päivä ja 28.5. iltapäivä)
- Lastentautien tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020
- Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020

Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
- Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen -seminaari 24.3.2020
- Harvinaisten ja perinöllisten sairauksien seminaari (Harvinaiskeskus Norio) 2.4.2020
- Oppimispäiväkirjan palautus: 11.5.2020 (rästipäivät 27.5 koko päivä ja 28.5. iltapäivä)
- Geriatrian tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op = 162h opiskelijan työtä
- Kohtaktiopetus
- VerkkokurssI
- Itsenäinen opiskelu

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op = 108h opiskelijan työtä
- Kontaktiopetus 28 h
- verkkokurssi 27h
-Itsenäinen työskentely 53h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettajat Ulla Jauhiainen & Tinja Kaivolahti
- Lasten hoitotyön erityispiirteet
- Lapsen normaalit vitaaliarvot
- Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
- Lastensuojeluyhteistyö
- Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
- Lastentaudit ja lasten hoitotyö
- Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
- Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettajat Milla Ylitalo & Sanna Soini
- Työikäisen hyvinvointi
- Ikääntyvän hyvinvointi
- Muistisairauksien hoitotyö
- Palliatiivinen hoitotyö
Opintoihin sisältyy myös:
- Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
- Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
- Ryhmän ohjaajuus
- Ryhmäohjauksen menetelmät
- Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.

Osa 1 (K5-T1, hylätty)
- Oppimispäiväkirja Hylätty-K5.
- Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
- Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
- Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
- Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.

Osa 2 (K5-T1 / hylätty)
- Oppimispäiväkirja K5 - T1 / hylätty
- Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvioidaan oppimispäiväkirjassa numeraalisesti
- Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Arvioidaan oppimispäiväkirjassa numeraalisesti.
- Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Suositus parityöskentelynä.

Kts. Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.