Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Minna Pulli
  • Sanna Mikkola
  • Terhi Hautaviita

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB219KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Lähiopetus Hyvinkään kampuksella
Virtuaaliopintoja 3 op (Lastentaudit, naisten taudit ja synnytys, geriatria)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista
Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainri 2015. Naisen terveys.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus.
Saarto, T., Hänninen J., Antikainen R., Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim.
Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Syväoja & Äijälä, 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähitunneille osallistuminen pakollista. Mutta voi olla poissa osasta 1. 4 h ja osasta 2. 4 h sekä 4 h. neuvotellen opettajan kanssa riippuen tunnin aiheesta. Esim. palliatiivista hoitotyön lähitunteja on 8 h, ja jos on poissa molemmat kerrat, niin aihepiiri jää käsittelemättä.
Opintojakson R0198 osan 4. Maternity Care -osuuteen kuuluvat tunnit ovat pakolliset. Raskaus ja synnytys, odottavan idin ja synnyttäneen ravitsemus &Liikunta, synnytys -työpaja.

Työpajoihin ja seminaariin osallistuminen on pakollista.

Osa 1. Family Nursing 6 op

25.8. Lääkelasku -tentti
28.8. Lääkelasku 1. uusintatentti
10.9. Lääkelasku 2. uusintatentti


20.9.Familycounselling -tehtävän palautus


22.9. Familycounselling -seminaari

6.10 Tentti

19.10.Lastentaudit -verkkotehtävien palautus

19.10. Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävien palautus


20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus



Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
27.8. Papa -tehtävän palautus

29.9. Korvan tutkimus -tehtävän palautus

5.10. klo 8.00. Memory Disorders -tehtävän palautus

5.10. Geriatria -verkkotehtävät

6.10 Memory Disorders -seminaari

6.10. Kotitentti

20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus

Palliatiivisen hoitotyön tehtävät lähitunneilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Family Nursing 6 op

Lastentaudit verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Naistentaudit ja synnytys 1 op (26,4, h)
Familycounselling tehtävä 1½ op (40 h ) , tehdään ryhmässä. Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Luennot ja työpajat 2 op (54 h)
Kotitentti 1 op (26,4 h) , tämä työaika on sama osan 2 . kanssa

Osa 2. Adult and Elderly care 4 op

Geriatrian verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Memory Disorders -tehtävä (1½ op 40 h tehdään ryhmässä )´Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Papa´-tehtävä ja Korvan tutkiminen -tehtävä (työaika 4 h/henkilö)
Luennot ja työpajat 1 op (28 h)
Kotitentti, työaika on sama kuin osan 2. kotitentti

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelija perehtyy eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista. Opintojakso koostuu kahdesta osasra: Family Nursing ja Adult and Elderly Care. Seuraavaksi yksityiskohtainen kuvaus..

Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskauksien tunnistaminen
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen vitaalit mm. hengityksen seuranta, voinnin romahtmisrsikin arvioiminen PWES -menetelmällä, nestetarve, kuivuma
-lapsen ja nuoren lääkehoito
-lapsen ja nuoren kivunhoito
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ohjaaminen toimenpiteisiin
-ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arvioiminen
-perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim.äidin masennus, rintatulehdus, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-vammaisuus:kehitysvammaisuus (Down), CP -vamma ja muut
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Osa 2. Adult and Elderly Care (Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö)4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-naisten taudit ja niiden hoito
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus (painottuu kotihoitoon), sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö, työmenetelmät haasteellisissa tilanteissa sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
-Palliatiivinen hoitotyö

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Osa 1. Family Nursing 6 op

Lääkelasku -tentti, hyväksytty/hylätty:
Familycounselling tehtävä T1-K5/hylätty , arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa tehtävän ohjeessa
Lastentaudit -verkkotehtävät täydennettävä/hyväksytty
Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävät hyväksytty /täydennettävä
Portfolio T1-K5 / hylätty, arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa

Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op

Memory Disorders -tehtävä´hyväksytty/hylätty
Geriatrian -verkkotehtävät hyväksytty/täydennettävä
Portfolio T1-K5/hylätty, arviointikriteerit ovat kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Nämä ja näitä täydentävät arviointikriteerit on kuvattu Familycounsellin -tehtävän ohjeessa ja portfolin ohjeessa.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn lääkelaskutentin voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.