•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3020 01.08.2020-31.12.2020  10 op  (SHB219KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Pirkko Rimpilä-Vanninen

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkkejä oppimateriaalista Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Ihme & Rainri 2015. Naisen terveys. Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus. Saarto, T., Hänninen J., Antikainen R., Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim. Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Syväoja & Äijälä, 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).

    Toteutustapa

    Lähiopetus Hyvinkään kampuksella
    Virtuaaliopintoja 3 op (Lastentaudit, naisten taudit ja synnytys, geriatria)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    Osa 1. Family Nursing 6 op

    Lääkelasku -tentti, hyväksytty/hylätty:
    Familycounselling tehtävä T1-K5/hylätty , arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa tehtävän ohjeessa
    Lastentaudit -verkkotehtävät täydennettävä/hyväksytty
    Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävät hyväksytty /täydennettävä
    Portfolio T1-K5 / hylätty, arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa

    Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op

    Memory Disorders -tehtävä´hyväksytty/hylätty
    Geriatrian -verkkotehtävät hyväksytty/täydennettävä
    Portfolio T1-K5/hylätty, arviointikriteerit ovat kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Nämä ja näitä täydentävät arviointikriteerit on kuvattu Familycounsellin -tehtävän ohjeessa ja portfolin ohjeessa.

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn lääkelaskutentin voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Ryhmä(t)
    • SHB219KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Minna Pulli, Pirkko Rimpilä-Vanninen, Terhi Hautaviita, Sanna Mikkola

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson lähitunneille osallistuminen pakollista. Mutta voi olla poissa osasta 1. 4 h ja osasta 2. 4 h sekä 4 h. neuvotellen opettajan kanssa riippuen tunnin aiheesta. Esim. palliatiivista hoitotyön lähitunteja on 8 h, ja jos on poissa molemmat kerrat, niin aihepiiri jää käsittelemättä.
    Opintojakson R0198 osan 4. Maternity Care -osuuteen kuuluvat tunnit ovat pakolliset. Raskaus ja synnytys, odottavan idin ja synnyttäneen ravitsemus &Liikunta, synnytys -työpaja.

    Työpajoihin ja seminaariin osallistuminen on pakollista.

    Osa 1. Family Nursing 6 op

    25.8. Lääkelasku -tentti
    28.8. Lääkelasku 1. uusintatentti
    10.9. Lääkelasku 2. uusintatentti


    20.9.Familycounselling -tehtävän palautus


    22.9. Familycounselling -seminaari

    6.10 Tentti

    19.10.Lastentaudit -verkkotehtävien palautus

    19.10. Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävien palautus


    20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus



    Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
    27.8. Papa -tehtävän palautus

    29.9. Korvan tutkimus -tehtävän palautus

    5.10. klo 8.00. Memory Disorders -tehtävän palautus

    5.10. Geriatria -verkkotehtävät

    6.10 Memory Disorders -seminaari

    6.10. Kotitentti

    20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus

    Palliatiivisen hoitotyön tehtävät lähitunneilla

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1. Family Nursing 6 op

    Lastentaudit verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
    Naistentaudit ja synnytys 1 op (26,4, h)
    Familycounselling tehtävä 1½ op (40 h ) , tehdään ryhmässä. Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
    Luennot ja työpajat 2 op (54 h)
    Kotitentti 1 op (26,4 h) , tämä työaika on sama osan 2 . kanssa

    Osa 2. Adult and Elderly care 4 op

    Geriatrian verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
    Memory Disorders -tehtävä (1½ op 40 h tehdään ryhmässä )´Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
    Papa´-tehtävä ja Korvan tutkiminen -tehtävä (työaika 4 h/henkilö)
    Luennot ja työpajat 1 op (28 h)
    Kotitentti, työaika on sama kuin osan 2. kotitentti

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla opiskelija perehtyy eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista. Opintojakso koostuu kahdesta osasra: Family Nursing ja Adult and Elderly Care. Seuraavaksi yksityiskohtainen kuvaus..

    Osa 1. Family Nursing 6 op.
    -raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
    -imetys
    -riskiraskauksien tunnistaminen
    -synnytys ja matkasynnytys
    -vastasyntyneen hoito
    -keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito
    -lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä seuranta
    -nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
    -lapsen vitaalit mm. hengityksen seuranta, voinnin romahtmisrsikin arvioiminen PWES -menetelmällä, nestetarve, kuivuma
    -lapsen ja nuoren lääkehoito
    -lapsen ja nuoren kivunhoito
    -lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
    -lapsen ohjaaminen toimenpiteisiin
    -ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arvioiminen
    -perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim.äidin masennus, rintatulehdus, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
    -vammaisuus:kehitysvammaisuus (Down), CP -vamma ja muut
    -seksuaaliterveyden edistäminen
    -lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

    Osa 2. Adult and Elderly Care (Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö)4 op
    -Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
    -naisten taudit ja niiden hoito
    -Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
    -Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
    -Ikääntyneen lääkehoito
    -Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
    -Ikääntyneen palvelukokonaisuus (painottuu kotihoitoon), sosiaaliset etuudet
    -Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
    -Muistisairaan kuntouttava hoitotyö, työmenetelmät haasteellisissa tilanteissa sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
    -Palliatiivinen hoitotyö