Pirkko Rimpilä-Vanninen
70% Lähiopetus, 30% Etäopetus
Esimerkkejä oppimateriaalista Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Ihme & Rainri 2015. Naisen terveys. Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus. Saarto, T., Hänninen J., Antikainen R., Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim. Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Syväoja & Äijälä, 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
Lähiopetus Hyvinkään kampuksella
Virtuaaliopintoja 3 op (Lastentaudit, naisten taudit ja synnytys, geriatria)
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. Family Nursing 6 op
Lääkelasku -tentti, hyväksytty/hylätty:
Familycounselling tehtävä T1-K5/hylätty , arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa tehtävän ohjeessa
Lastentaudit -verkkotehtävät täydennettävä/hyväksytty
Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävät hyväksytty /täydennettävä
Portfolio T1-K5 / hylätty, arviointikriteeristö on kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa
Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
Memory Disorders -tehtävä´hyväksytty/hylätty
Geriatrian -verkkotehtävät hyväksytty/täydennettävä
Portfolio T1-K5/hylätty, arviointikriteerit ovat kuvattu kirjallisessa portfolion ohjeessa
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Nämä ja näitä täydentävät arviointikriteerit on kuvattu Familycounsellin -tehtävän ohjeessa ja portfolin ohjeessa.
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn lääkelaskutentin voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 40
Laurea Hyvinkää, sote
Minna Pulli, Pirkko Rimpilä-Vanninen, Terhi Hautaviita, Sanna Mikkola
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
3 op
H-5
Opintojakson lähitunneille osallistuminen pakollista. Mutta voi olla poissa osasta 1. 4 h ja osasta 2. 4 h sekä 4 h. neuvotellen opettajan kanssa riippuen tunnin aiheesta. Esim. palliatiivista hoitotyön lähitunteja on 8 h, ja jos on poissa molemmat kerrat, niin aihepiiri jää käsittelemättä.
Opintojakson R0198 osan 4. Maternity Care -osuuteen kuuluvat tunnit ovat pakolliset. Raskaus ja synnytys, odottavan idin ja synnyttäneen ravitsemus &Liikunta, synnytys -työpaja.
Työpajoihin ja seminaariin osallistuminen on pakollista.
Osa 1. Family Nursing 6 op
25.8. Lääkelasku -tentti
28.8. Lääkelasku 1. uusintatentti
10.9. Lääkelasku 2. uusintatentti
20.9.Familycounselling -tehtävän palautus
22.9. Familycounselling -seminaari
6.10 Tentti
19.10.Lastentaudit -verkkotehtävien palautus
19.10. Naistentaudit ja synnytys -verkkotehtävien palautus
20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus
Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
27.8. Papa -tehtävän palautus
29.9. Korvan tutkimus -tehtävän palautus
5.10. klo 8.00. Memory Disorders -tehtävän palautus
5.10. Geriatria -verkkotehtävät
6.10 Memory Disorders -seminaari
6.10. Kotitentti
20.10. Palveluohjaus -tehtävän palautus
Palliatiivisen hoitotyön tehtävät lähitunneilla
Osa 1. Family Nursing 6 op
Lastentaudit verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Naistentaudit ja synnytys 1 op (26,4, h)
Familycounselling tehtävä 1½ op (40 h ) , tehdään ryhmässä. Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Luennot ja työpajat 2 op (54 h)
Kotitentti 1 op (26,4 h) , tämä työaika on sama osan 2 . kanssa
Osa 2. Adult and Elderly care 4 op
Geriatrian verkkotehtävät 1 op (26,4, h)
Memory Disorders -tehtävä (1½ op 40 h tehdään ryhmässä )´Huom. tätä ei tee kaikki opiskelijat
Papa´-tehtävä ja Korvan tutkiminen -tehtävä (työaika 4 h/henkilö)
Luennot ja työpajat 1 op (28 h)
Kotitentti, työaika on sama kuin osan 2. kotitentti
Opintojaksolla opiskelija perehtyy eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista. Opintojakso koostuu kahdesta osasra: Family Nursing ja Adult and Elderly Care. Seuraavaksi yksityiskohtainen kuvaus..
Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskauksien tunnistaminen
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen vitaalit mm. hengityksen seuranta, voinnin romahtmisrsikin arvioiminen PWES -menetelmällä, nestetarve, kuivuma
-lapsen ja nuoren lääkehoito
-lapsen ja nuoren kivunhoito
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ohjaaminen toimenpiteisiin
-ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arvioiminen
-perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim.äidin masennus, rintatulehdus, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-vammaisuus:kehitysvammaisuus (Down), CP -vamma ja muut
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
Osa 2. Adult and Elderly Care (Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö)4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-naisten taudit ja niiden hoito
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus (painottuu kotihoitoon), sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö, työmenetelmät haasteellisissa tilanteissa sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
-Palliatiivinen hoitotyö