Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Niina Glerean
  • Sanna Soini
  • Ulla Jauhiainen
  • Milla Ylitalo
  • Riikka Ketonen

Vastuuopettaja

Riikka Ketonen

Ryhmät

  • SHV218KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Opinnot alkavat viikolla 34. Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin englanti.
Lukukauden info 19.8, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista.
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
xxx Family Nursing xxx
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).
OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

IV moduulin opintojen info:
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
Lääkelaskujen tentti: xx, I uusinnat: xxx
Portflio:
Lastentautien tehtävälomake: I 14.10.20xx, II 14.11.20xx ja III 15.12.20xx
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 14.10.20xx, II 14.11.20xx ja III 15.12.20xx
Asiantuntijaluennot:
Työpajat toteutuvat ryhmissä 1 ja 2.

Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Portfolion palautus: I xx, II xx
Geriatrian tehtävälomake: I xx, II xx ja III xx

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op:´
Kohtakti opetus 70h
Itsenäinen työskentely n. 92h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Portfolio
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
Kontaktiopetus 16-20 h
Itsenäinen työskentely n.90
- geriatria tehtävälomake
- Portfolio

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettaja Ulla Jauhiainen, Sanna Soini ja Riikka Ketonen
Perhehoitotyö
Lasten hoitotyön erityispiirteet
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettaja
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
Opintoihin sisältyy myös:
Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
Ryhmän ohjaajuus
Ryhmäohjauksen menetelmät
Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.
Osa 1 K5-T1, hylätty.
-Portfolio Hylätty-K5.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty.Tehdään yksilö suorituksena. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
-Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Tehdään parityöskentelynä.
-Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä.Tehdään parityöskentelynä.
Osa 2. K5-T1, hylätty.
-Portfolio Hyl.-K5
-Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti
-Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti.
-Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään parityöskentelynä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

KATSO KOHTA, lisätietoa opiskelijoille
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.