Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0194-STG1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Eija Söderlund
- Pia Lahtinen
- Laura Väkiparta
Vastuuopettaja
Pia Lahtinen
Ryhmät
-
STG217SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa
Toteutustapa
R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä alueen yläkoulun kanssa. Oppimistehtävän teemana on mielenterveyden ja mielen hyvinvoinnin edistäminen sekä päihdekasvatus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kts. yst. Optiman linkit ja kirjalähteet. Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.
Työvälineenä käytämme Optiman työtilaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihdekasvatukseen liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä. Työelämäyhetistyökumppanina toimii espoolainen yläkoulu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Pyskiatrian ja päihdetyön verkkokurssi (parityönä)
Lähitunnit (keskustelu, pienryhmätyöskentely, caset, minisimulaatiot ja tiedon jakaminen)
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi ja muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suositeltavaa on, että opiskelija etenee verkkokurssilla samassa tahdissa kuin teemoja käsitellään myös lähitunneilla/hoitotyön itsenäisissä tai pienryhmätehtävissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
•selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
•selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
•tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
•suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
•suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Psykiatrian ja päihdetyön osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla, hoitotyön osuus numeerisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
* Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
* Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
* Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
* Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
* Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.
* Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Lisätiedot
Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.