•   Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö R0194-3042 01.05.2021-31.08.2021  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    - selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    - selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    - tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    - suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Vastuuopettaja

    Hannamari Talasma

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus: Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) (Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset) (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria. Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

    Toteutustapa

    R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, etänä toteutettuja keskusteluluentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita verkossa.

    Laurean sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden on mahdollisuus suorittaa opintojakson aikana YleSh:n osaamisen arviointiin liittyvä tietotesti sekä videonäyttö. VAIN LAUREAN OPISKELIJAT: Opintojakson tietotestiin ja videonäyttöön voit osallistua elokuussa.

    HUOM! Mikäli opiskelet muussa ammattikorkeakoulussa, selvitäthän omalta vastuuopettajaltasi, millä tavoin voit kyseiset osakokeet suorittaa. CampusOnline-opintojaksolla ei ole mahdollisuutta lähiopetukseen ja tieotestin tai videonäytön suoritukseen Laureassa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Opintojaksolla arvioidaan seuraavat osa-alueet:
    1) Osoita osaamisesi -testi (T1-K5)
    2) Kriisihoitotyön osaamisen testi (HYV-HYL)
    3) Hoitosuhdetyöskentelyyn liittyvät pienryhmätehtävät (T1-K5)

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.05.2021 - 31.08.2021

    Ilmoittautumisaika

    05.04.2021 - 11.04.2021

    Paikkoja

    20 - 60

    Yksikkö

    Laurea-ammattikorkeakoulu

    Opettaja(t)

    Hannamari Talasma, Pia Lahtinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson tavoitteet:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    •selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    •selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    •tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    •suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    •suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Kesäopintoina suoritettavalla opintojaksolla ei ole LbD-tehtävää.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Webinaarien aikataulu:
    MA 3.5. KLO 12.30-14.30
    MA 10.5. KLO 12.30-16.00
    MA 17.5. KLO 12.30-16.00
    MA 24.5. KLO 12.30-16.00
    MA 31.5. KLO 12.30-16.00

    Osoita osaamisesi -testien suorituspäivä: MODUULI 2
    TI 1.6.
    TI 15.6.
    TI 10.8.

    Yksilötehtävien palautuspäivät:
    TI 1.6.
    TI 15.6.
    TI 10.8.

    Laurean opiskelijat:

    Tietotesti - ja videonäyttö I TI 17.8.
    Videonäyttö II (syksyn opintojakson aikataulun mukaisesti)
    Videonäyttö III (syksyn opintojakson aikataulun mukaisesti)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Oppimisympäristö Canvasissa opintojaksolla on neljä moduulia.

    1. Aloita opinnot moduulista Orientaatio, sillä se auttaa sinua etenemään muihin moduuleihin. Tee moduulin tehtävät heti aloituswebinaarin jälkeen. (n. 0,25 op)
    2. Psykiatria ja päihdetyö -moduulissa teet itsenäisesti tehtäviä, jotka valmentavat sinua Canvasin Osoita osaamisesi-testin tekoon (Kolme palautuspäivää opintojakson aikana). Ole huolellinen ja varaa itsellesi aikaa opiskeluun. Moduuli on 1 op:n suuruinen. Tietotesti arvioidaan numeerisesti asteikolla TI-K5,
    3. Kriisit ja kriisihoitotyö -moduulissa opiskelet itsenäisesti tietoa elämänkriiseistä ja traumaattisista kriiseistä sekä niiden hoitamisesta. Opit, miten toimia itsetuhoisen tai itsemurhaa yrittäneen potilaan kanssa. Moduulissa opiskellaan lisäksi lähisuhdeväkivallasta ja sen eri muodoista sekä siihen puuttumisesta hoitotyössä. Moduuli on n. 0,75 op:n laajuinen. Moduulin tehtävät ovat pohdintatehtäviä, eikä niitä kontrolloida tai kommentoida. Tarvitset kriisihoitotyön taitoja kaikkialla terveydenhuollossa sekä YleSh:n tietotestiin sekä videonäyttöön valmistautuessasi.
    4. Moduulissa Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (3 op) opit, millaista hoitoa ja tukea sairaanhoitajana annat eri häiriöistä ja sairauksista kärsiville potilaille. Teet moduulin aikana yksilö-, pari- tai pienryhmätehtäviä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

    Opiskeltavat asiat nivoutuvat monella tasolla toisiinsa, eikä niiden jaksotus ole kovin yksinkertaista. Suosittelemme etenemään aloittamalla moduulin I, jatkamalla sitten moduuliin II, mutta työskentelemällä samanaikaisesti moduulin IV sisältöjen parissa. Moduuli III on itsenäisempi osa, mutta sekin liittyy muuhun opintojakson sisältöön kiinteästi.

    Aika ja paikka

    Zoom-webinaarit x 5 (taltioidaan osittain): Zoom-linkki: https://laurea.zoom.us/j/61562135283

    MA 3.5. KLO 12.30-14.30 Orientaatiowebinaari ja ohjaus itsenäisten tehtävien tekoon
    MA 10.5. KLO 12.30-16.00 Hoitosuhdetyöskentely mielenterveyshoitotyössä
    MA 17.5. KLO 12.30-16.00 Hoitosuhde päihdehoitotyössä
    MA 24.5. KLO 12.30-16.00 Mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityiskysymyksiä
    MA 31.5. KLO 12.30-16.00 Opintojaksolla opittua ja tärkeät asiat pähkinänkuoressa

    LAUREAN OPISKELIJAT:
    17.8. 8.30-15.30 Tietotesti ja videonäyttö elokuusa 2021

    Työskentelet opintojakson aikana paljon itsenäisesti tai parisi kanssa. Suosittelemme etenemään systemaattisesti ja viikottain tehtäviä tehden. Varaathan tälle opiskelulle aikaa riittävästi.

    HUOM! YleSh:n osalta Laurean opiskelijoilla on mahdolisuus suorittaa elokuussa 2021 opintojaksolle kuuluva tietotesti sekä videonäyttö. Mikäli olet mukana opintojaksolla ja opiskelet muussa ammattikorkeakoulussa, sovithan oppilaitoksesi opettajaan yhteydessä ja sovi, millä tavoin voit suorittaa edellä mainitut kokeet.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia yhteistyötahon kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden