Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0194-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Minna Pulli
  • Sanna Pirinen

Vastuuopettaja

Sanna Pirinen

Ryhmät

  • SHB218SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

Opintojaksoon liittyy lähiopetuksen lisäksi seuraavia osia:
- Psykiatrian lääketieteelliset verkko-opinnot 1 op.
- Kotitentti.
- Seminaarityö/ hanketyö.
- Simulaatiot pienryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kuhanen, Schubert, Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy.
Partanen, Holmberg, Inkinen. 2015. Päihdehoitotyö. Sanoma Pro, Hygieia.
Muu opettajan ilmoittama materiaali / Optiman materiaalit.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Seminaarityö suoritetaan syksyllä 2019 yhteistyöprojektina KeuSoten ja HUS:n kanssa kotiin vietävien mielenterveyspalvelujen messupäivän järjestämisen tiimoilta. Opiskelijoiden hanketyön osuus on tutustua alueen mielenterveystyön palvelujärjestelmään ja osallistua yksiköiden esittelyyn messupäivänä. Messupäivä on 1.10.2019 (pakollinen osallistuminen).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opntojakson aloitus 26.8.2019 . Aloituksessa opintojakson info sekä seminaariryhmien ja simulaatiopienryhmien muodostaminen. Lisäksi sovitaan yhteisesti tehtävien palautuspäivämääristä. Pakollinen osallistuminen.
Simulaatiopäivät III-moduulin intensiiviviikolla. Yksi simulaatiopäivä/ opiskelija, jako pienryhmittäin. Pienryhmät muodostetaan opintojakson aloituspäivänä. Pakollinen osallistuminen, ei voi korvata muulla tavoin.
Seminaaripäivä/ Kotiin vietävien palvelujen messu 1.10.2019. Pakollinen osallistuminen, ei voi korvata muulla tavoin. Seminaarityön palautus xxx mennessä.
Psykiatrian lääketieteellisen verkkokurssin palautuspäivä xxx mennessä.
Lääkehoidon tehtävien palautus xxx mennessä.
Kotitentin palautus xxx mennessä.
Opintojakson suorittaminen edellyttää pääsääntöistä osallistumista lähiopetukseen. Poissaoloista korvaava tehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osat arvioidaan:
- psykiatrian lääketieteellinen verkkokurssi hyv-hyl.
- mielenterveyden käsi-tehtävä hyv- hyl.
- simulaation ennakkotehtävä ja simulaatioon osallistuminen hyv-hyl.
- seminaarityö hyl-K5.
- kotitentti hyv- K5.
- lisäksi hyväksytty suoritus edellyttää pääsääntöistä osallistumista lähiopetuksiin.
Opintojakson arvosana muodostuu seminaarityön ja kotitentin arvosanoista (+ muiden osien hyväksytyllä tasolla suorittamista).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja – tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.