Sari Juvonen
Lähiopetus
Huom ! Toteutussuunnitelmaan ja syksyn ohjelmaan voi tulla vielä päivityksiä ja tarkennuksia.
RO192 AMMATTITAITOA EDISTÄVÄN HARJOITTELUN OSAT:
1 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II 10 op
2. Terveyden edistämisen LbD-projekti 2 op
3. Case/työpaja ja lääkehoito 3 op
HARJOITTELUN SUUNNITTELU JA SITÄ KOSKEVA OHJEISTUS:
Kliinisen harjoittelun (osa1) suunnittelua koskevat ohjeet löydät Canvasista Terveysalan harjoittelu. 10 askelta -harjoitteluun ohjeistus ohjaa harjoittelun suunnittelua ja ja huomioon otettavia asioita ennen harjoittelun käynnistymistä ( mm. harjoittelun suunnittelun ja aloittamisen edellytykset ja opiskelijan/harjoittelukoordinaattorin roolit harjoittelupaikan varaamisessa). Canvasin työtilasta löydät II -harjoittelua koskevan koostelomakkeen sekä oppimissopimuslomakkeen, joihin täytetään tarvittavat tiedot ennen harjoittelun aloitusta.
AMMATILLISEN HARJOITTELUN OPPIMISYMPÄRISTÖT
* terveyskeskuksen ja perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuodeosastot, vastaanotot, päiväsairaalat, poliklinikat
* sisätautien yksiköt erikoissairaanhoidossa
* kotihoidon yksiköt
* virtuaaliset terveyden edistämisen ja ohjauksen ympäristöt
* simulaatio ja työpajatyöskentely
* LbD-projekti, joka kohdentuu moduulin ydinosaamiseen
LbD -PROJEKTI JA CASE - ja TYÖPAJA -TYÖSKENTELY:
Terveyden edistämisen LbD -projekti ja Case - ja työpajatyöskentely integroidaan myös osaksi R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö -opintojaksoa. Toteutustavat tarkentuvat orientaatiotunneilla moduulin II opintojen alkaessa.
HARJOITTELUN KOORDINAATTORI Kirsi Ronkainen (harjoittelun suunnitteluun ja harjoittelupaikan hankintaan liittyvät kysymykset)
VASTUUOPETTAJA:
Sari Juvonen@laurea.fi
Harjoittelu kliinisissä ympäristöissä : hyväksytty/hylätty
Harjoittelun arviointia koskevat tiedot löytyvät Canvasista.
LbD -projekti : Hyväksytty/hylätty. LbD -projektin ohjaustunnit ja seminaari/purku edellyttävät läsnäoloa.
Case/työpajat ja lääkehoito sekä lääkelaskut : hyväksytty/hylätty
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
23.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Aila Koivisto, Anne Hiller-Ikonen, Annikki Päällysaho, Eija Okker-Tikkunen, Niina Glerean, Sari Juvonen, Mia Poikolainen, Anne Suvitie
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
HARJOITTELUA EDELTÄVÄT OPINNOT:
•MODUULI I: R029 ASIAKASLÄHTÖISEN HOITOTYÖN LÄHTÖKOHDAT - pääosin suoritettu.
•R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10 op. - aktiivinen osallistuminen opintojaksoon.
Moduulin II lääkelaskut suoritettu hyväksytysti ennen kliinistä harjoittelua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
LbD - projekti 2 op
PROJEKTIN KIRJAAMINEN PRM -JÄRJESTELMÄÄN:
Työelämän kanssa yhteistyössä toteutuvat projektit tulee kirjata PRM-järjestelmään. PRM- järjestelmä on Laurean kumppaniyhteistyönportaali opiskelijoille ja se löytyy LINKIstä. Opiskelija vastaa tietojen tallennuksesta. Jos projektissa on useampia opiskelijoita, yksi opiskelija vie tiedot portaaliin. Tallennus ei koske terveysalan harjoittelua.”
Ohjeet https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm
R0192 Pienryhmäjako kanylointi.,i.v.lääke- ja nestehoito-, rokotus- ja EKG -työpajoihin esitellään/vahvistetaan R0190 orientaatiotunnilla. Ilmoitetaan Pakissa. Läsnäolovelvollisuus.
R0192 LbD -projektin orientaatiotunti ilmoitetaan Pakissa. Läsnäolovelvollisuus.
R0192 Ammattitaitoa edistävän harjoittelu II kliinisissä ympäristöissä toteutuu syksyllä 2021 viikoilla 44-50.
Ennen harjoittelua moduulin II lääkelaskut tulee olla suoritettuna. Lääkelaskujen teoriatuntien sekä lääkelaskukokeen päivämäärät syksyllä 2021 ilmoitetaan Pakissa: Lääkelaskupajapäivien/ uusintakokeiden päivämäärät ilmoitetaan Canvasissa.
Harjoittelun infon ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä Pakissa.
Case/työpajatuntien ja lääkehoidon (EKG, rokotus, kanylointi ja iv. neste- ja lääkehoito teoriatunteineen sekä lääkelaskujen) aikataulut löytyvät Pakista.
EKG- työpajoihin osallistuminen edellyttää EKG -teoria- ja tulkinta -tunnille osallistumista.
Kanylointi - työpajaan osallistuminen edellyttää i.v. neste- ja lääkehoitotunnille osallistumista.
LbD -projektin ohjausajat ovat nähtävissä Pakissa, ja toteutuksen ajankohta tarkentuu moduulin Ii opintojen alkaessa.
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden