Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0192-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

04.02.2020 - 27.09.2020

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Henna Hertell
  • Niina Glerean
  • Tinja Kaivolahti
  • Anne Hiller-Ikonen
  • Eija Okker-Tikkunen
  • Johannes Koskinen
  • Aila Koivisto
  • Annikki Päällysaho
  • Sari Juvonen
  • Riitta Salo

Vastuuopettaja

Anne Hiller-Ikonen

Ryhmät

  • SHV219SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa terveyden edistämisen lähestymistapoja ja menetelmiä hoitotyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan hoitotyötä ja omahoidon tukea
- tukea asiakkaan voimavaroja omahoitoon ja elämäntapamuutoksiin erilaisin ohjausmenetelmin
- soveltaa asiakaslähtöisesti keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä terveellisiin elämäntapoihin liittyviä suosituksia
- perustella keskeisten asiakasryhmien käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät sekä arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta
- rokottaa turvallisesti
- hyödyntää digitalisaatiota terveyden edistämisessä ja pitkäaikaissairaan hoitotyössä

Toteutustapa

Huom ! Toteutussuunnitelmaan ja kevään ohjelmaan voi tulla vielä päivityksiä ja tarkennuksia.
RO192 AMMATTITAITOA EDISTÄVÄN HARJOITTELUN OSAT:
1 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II 10 op
2. Terveyden edistämisen LbD-projekti 2 op
3. Case/työpaja ja lääkehoito 3 op
HARJOITTELUN SUUNNITTELU JA SITÄ KOSKEVA OHJEISTUS:
Kliinisen harjoittelun (osa1) suunnittelua koskevat ohjeet löydät Optiman Terveysalan harjoittelu -työtilasta Tikkurila -kansiosta. 10 askelta -harjoitteluun ohjeistus ohjaa harjoittelun suunnittelua ja ja huomioon otettavia asioita ennen harjoittelun käynnistymistä ( mm. harjoittelun suunnittelun ja aloittamisen edellytykset ja opiskelijan/harjoittelukoordinaattorin roolit harjoittelupaikan varaamisessa). Tikkurila -kansion koosteesta pääsee II -harjoittelua koskeviin tietoihin sekä oppimissopimuslomakkeeseen, johon täytetään harjoittelupaikkaa koskevat tiedot ennnen harjoittelun alkua.
LbD -PROJKETI JA CASE -TYÖSKENTELY:
Terveyden edistämisen LbD -projekti ja Case - ja työpajatyöskentely integroidaan myös osaksi R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö -opintojaksoa. Toteutustavat tarkentuvat orientaatiotunneilla viikolla 6.
HARJOITTELUN KOORDINAATTORI Kirsi Ronkainen (harjoittelun suunnitteluun ja harjoittelupaikan hankintaan liittyvät kysymykset)
VASTUUOPETTAJA:
Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)

Aika ja paikka

R0192 :
Osat 2-3 kevät 2020 Tikkurilan kampus
Osa. 1 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II kliinisissä ympäristöissä toteutuu viikoilla 33-39 syksyllä 2020.
AMMATILLISEN HARJOITTELUN OPPIMISYMPÄRISTÖT
* terveyskeskuksen ja perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuodeosastot, vastaanotot, päiväsairaalat, poliklinikat
* sisätautien yksiköt erikoissairaanhoidossa
* kotihoidon yksiköt
* virtuaaliset terveyden edistämisen ja ohjauksen ympäristöt
* simulaatio ja työpajatyöskentely
* LbD-projekti, joka kohdentuu moduulin ydinosaamiseen

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

LbD - projekti 2 op
PROJEKTIN KIRJAAMINEN PRM -JÄRJESTELMÄÄN:
Työelämän kanssa yhteistyössä toteutuvat projektit tulee kirjata PRM-järjestelmään. PRM- järjestelmä on Laurean kumppaniyhteistyönportaali opiskelijoille ja se löytyy LINKIstä. Opiskelija vastaa tietojen tallennuksesta. Jos projektissa on useampia opiskelijoita, yksi opiskelija vie tiedot portaaliin. Tallennus ei koske terveysalan harjoittelua.”
Ohjeet https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

R0192 LbD -projektin orientaatiotunti on 11.2 klo 9-11.30. Läsnäolovelvollisuus.

R0192 Ammattitaitoa edistävän harjoittelu II kliinisissä ympäristöissä toteutuu syksyllä 2020 viikoilla 33-39.
Ennen harjoittelua moduulin II lääkelaskut tulee olla suoritettuna. Lääkelaskujen teoriatuntien sekä lääkelaskukokeen päivämäärät keväällä 2020 ilmoitetaan Pakissa: Uusintakokeiden päivämäärät ilmoitetaan Optimassa.
Harjoittelun infon ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä Pakissa.
Case/työpajatuntien ja lääkehoidon (EKG, rokotus, kanylointi ja iv. neste- ja lääkehoito teoriatunteineen sekä lääkelaskujen) aikataulut löytyvät Pakista
LbD -projektin ohjausajat ovat nähtävissä Pakissa, ja toteutuksen ajankohta tarkentuu syyslukukauden alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

HARJOITTELUA EDELTÄVÄT OPINNOT:
•MODUULI I: R029 ASIAKASLÄHTÖISEN HOITOTYÖN LÄHTÖKOHDAT - pääosin suoritettu.
•R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10 op. - aktiivinen osallistuminen opintojaksoon.
Moduulin II lääkelaskut suoritettu hyväksytysti ennen kliinistä harjoittelua.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu kliinisissä ympäristöissä : hyväksytty/hylätty
Harjoittelun arviointia koskevat tiedot löytyvät Terveysalan harjoittelu -työtilasta - kansio Harjoittelun aikana - kooste - Harjoittelun ohjaus ja arviointi.
LbD -projekti : hyväksytty/hylätty.LbD -projektin ohjaustunnit ja seminaari/purku edellyttävät läsnäoloa.
Case -työpajatyöskentely teoriatunteineen: hyväksytty/hylätty (edellyttävät läsnäoloa).

Arviointikriteerit: vaatimustaso 1.
Arvioinnin kohteet: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin). Ks. kriteereiden kuvaus alla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä


Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti


Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Hylätty (0)

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein.

Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.


1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta

esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.

2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.

3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).

4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).

5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.

***

Harjoittelua ei voida kirjata hyväksytyksi, mikäli

- opiskelija laiminlyö harjoittelusitoumuksessa sovittuja käytänteitä.

- opiskelija on jättänyt palauttamatta harjoitteluun liittyviä asiakirjoja (työvuorotaulukko, harjoittelun arviointitiedot) ja/tai tehtävän.

***



Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttäminen tai hylkääminen tulee aina kirjallisesti dokumentoida yhdessä opiskelijan, työelämäohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken. Kirjallinen dokumentaatio tulee kaikkien osapuolten allekirjoittaa ja sitä säilytetään salassa 5 vuoden ajan opiskelijan valmistumisen jälkeen.

Harjoittelun hylkäämisestä tehdään aina turvallisuusilmoitus (HSE-järjestelmä).

https://turvallisuuspoikkeamat.laurea.fi/

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit: vaativuustaso 1.
Arvioinnin kohteet: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI, AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN, RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS (arvioidaan soveltuvin osin). Ks. kriteereiden kuvaus alla.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tätä opintojaksoa ei enää ole tarjolla. Mikäli opintojakso on suorittamatta, kliinisen harjoittelun voi suorittaa kliinisen harjoittelun SH00BS87 Ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa 2 10 op. Huomio harjoitteluja tehdessäsi aikaisemman opintosuunnitelman harjoittelujen kokonaisopintopistemäärä. Jos tarvitset tukea harjoittelujen kokonaispistemäärän suunnitteluun, ole yhteydessä opettajatuutoriisi. Ilmoittaudu mukaan uuden opsin toteutukselle, mutta ole yhteydessä ohjaajaavaan opettajaan, että opiskelet vanhan opsin mukaisesti.