Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-SSV1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

25.09.2018 - 20.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Pertti Vuorinen
  • Eeva Soikkeli

Vastuuopettaja

Pertti Vuorinen

Ryhmät

  • SSV217SN
    Sosionomikoulutus, S17, päivätoteutus, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojaksolla on luentoja ja työpajoja. Ohjaus luennoilla, työpajoissa ja Optimatyötilassa (R0184-SSV1811 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät).

Aika ja paikka

Syksy 2018 Tikkurilan kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ensisijainen kirjallisuus
Eskola, Jari ja Suoranta,Juha: Johdatus laadulliseen tutkimukseen, Vastapaino
Tarja Heikkilä: Tilastollinen tutkimus, Edita.
Oheislukemisto
Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. Gummerus. Jyväskylä.
Alkula, s., Pöntinen, P. & Ylöstalo, T. 1994. Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S. ja Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
Hirsjärvi, S. , Remes, P. & Sajavaara, P. 2005. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi
Holopainen, M. & Pulkkinen. P. 2013. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: Sanoma Pro
Kananen, J. 2008. Kvantti. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylän ammattikor-keakoulun julkaisuja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino.
Karjalainen, L. 2010. Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat. Keuruu: Otavan Kirjapaino.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen kuvauksen perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2000. Tilastollisen päättelyn perusteet. Methelp. Helsinki.
Metsämuuronen, J. 2005. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. International Methelp Ky. Gummerus. Jyväskylä.
Robson, C. Käytännön arvioinnin perusteet. Tammi. Tampere.
Seppänen-Järvelä, R. ja Karjalainen, V. (toim.) Kehittämistyön risteyksiä. Stakes. Gummerus. Jyväskylä.
Tuomi, J. ja Sarajärvi, A. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Tammi. Helsinki
Internet
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen. 2012. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. http://pro.tsu.fi/tenk/JulkaisutjaOhjeet/htkfi.pdf
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/kvali/
KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html
Lähdesmäki, T., Hurme, P., Koskimaa, R., Mikkola, L., Himberg, T., Menetelmäpolkuja humanisteille. Jyväskylän yliopisto, humanistinen tiedekunta. . (Viitattu 3.4.2018)
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jakson voi suorittaa näytöllä, jos on aiemmin suorittanut ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja käyttänyt niitä omassa työssään. Opettajan kanssa tulee sopia näyttötehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojakson resurssi opiskelijalle on135 h (5 op = 5 op x 27 h/op = 135 h). Luentojen ja työpajojen osuus on
12 x 4 h = 48 h. Arvioitavan tehtävän tekeminen ja omatoiminen opiskelu 87 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Laadullinen tutkimus
• Laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet,-menetelmät ja tutkimusprosessi
• Induktiivinen sisällönanalyysi
• Laadullisen tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Määrällinen tutkimus
• Määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kyselylomake, perusmenetelmät ja tutkimusprosessi
• Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
• SPSS-ohjelman käyttö tilastollisessa analyysissä
Tiedonhaku
• Sähköiset julkaisut eri tietokannoissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jaksolla tehdään laadullisen tutkimuksen ja määrällisen tutkimuksen osiossa tehtäviä, jotka arvioidaan arvosanalla hylätty, T1 - K5. Myös työpajoissa tehdään analysointitehtäviä, joiden suorittaminen vaaditaan hyväksyttyyn arvosanaan. Arvioinnin suorittavat opintojakson opettajat.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson yleiset arviointikriteerit
Arvosana 5
Opiskelija osaa
• käyttää asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä.
• käyttää asiantuntevasti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla.
• kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita
Arvosana 3
Opiskelija osaa
• käyttää systemaattisesti määrällisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• käyttää systemaattisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla
• perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.
Arvosana 1
Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen tutkimuksen käsitteitä
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia käyttää keskeisiä ja asianmukaisia laadullisen tutkimuksen käsitteitä
• noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla
• toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita opintojaksolla annettuja tehtäviä vähintään hyväksytyn tasoisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
• käyttää keskeisiä ja asianmukaisia määrällisen ja laadullisen tutkimuksen käsitteitä
• noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja annetuilla ohjeilla
• toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
• käyttää systemaattisesti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä
• perustella, vertailla ja analysoida tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtyjä ratkaisuja yleisillä ohjeilla
• perustella ratkaisuja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
• käyttää asiantuntevasti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen peruskäsitteitä.
• perustella tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tehtäviä ratkaisuja tutkitun tiedon avulla.
• kriittisesti soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita.