Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-SHP1811A
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 19.08.2018
Ajoitus
11.09.2018 - 31.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Tarja Kantola
Vastuuopettaja
Tarja Kantola
Ryhmät
-
SHP217KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K17, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Lähiopetus ja -ohjaus, verkko-opetus Optimassa, Optima- ja Skype-ohjaus
Aika ja paikka
Porvoo kampus
Ks. Peppi, aikataulu (alkaa 11.9.2018, jolle ensimmäiselle kerralle osallistuminen on edellytys toteutukseen osallistumiselle)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ks. Optiman materiaalit -kansio, joka täydentyy 11.9.18 mennessä ja myös opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymään opintojakson sisältöön liittyvää kirjallisuutta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Pääsääntöisesti työelämään tai hankkeeseen liittyvä harjoitustehtävä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävät: deadlinet
Tarkat deadlinet sovitaan opintojakson käynnistyessä syyskuussa -18 alussa.
1. Orientoiva tehtävä: deadline (dl): ma 17.9.18 klo 10
2. Paneutuminen 2-3 tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: ma 24.9. klo 16. (dl varmistetaan opiskelijoille sopivaksi ensimmäisellä lähiopetuskerralla 11.9.)
3. Tutkimustehtävä
3.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: pv?
3.2 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: pv?
3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: pv?
3.4 Itse- ja vertaisarviointi: pv?
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on varsin vähän kokonaisuudesta (135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä aikaa omasta kalenterista syys-joulukuulle -18.
Sisältö ja sen jaksotus
Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus ja palvelumuotoilun menetelmät)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän palauttaa Optimaan kahden viikon sisällä poissaolosta.
Ensimmäiselle lähiopetuskerralle 11.9. osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon.
Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen