Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-MKA1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

03.09.2018 - 29.11.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä

Vastuuopettaja

Mervi Niemelä

Ryhmät

  • MKA217KN
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K17, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojaksoon kuuluu lähiopetuskertoja ja ohjausta sekä itsenäistä työskentelyä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Heikkilä, T. 2014 (tai 2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015 (tai vanhempi vuoteen 2009 asti).Tutki ja kirjoita. Helsinki:Tammi.
Hirsjärvi S. ja Hurme H. 2014. Tutkimushaastattelu. Helsinki. Gaudeamus
Tuomi J. ja Sarajärvi A. 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki. Tammi
Vilkka H. 2006. Tutki ja havainnoi. Tammi. Helsinki
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuken perusteet. Helsinki: Tamm
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laadullinen tutkimusote ja määrällinen tutkimusote.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 3.9. ja viimeinen lähikerta on 29.11.

Lisätietoja opiskelijoille

Suunnittele ajankäyttösi niin, että pääset osallistumaan opintojakson lähikerroille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletan loppuvaiheen opiskelijan arviointikriteerejä.
Tehtävät arvioidaan numeerisesti T1-K5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa monimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmällistä, luovaa ja aktiivista.
Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
Edistää ryhmän toimintaa.
Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa.
Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.