•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3160 01.01.2022-15.04.2022  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Heidi Leinonen

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi. - Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi. - Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro. - Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy. - Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Canvas -digitaalisessa oppimisympäristössä. Oppiminen tapahtuu itsenäisen materiaaleihin perehtymisen kautta, webinaareilla sekä monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.

    Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Canvas-työtilasta.
    Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

    Ohjausta on tarjolla etukäteen ilmoitettuina aikoina Zoom-tapaamisissa.

    Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille eli sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoille.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Tarkemmat tiedot arvioinnista löydät opintojakson Canvasista.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 15.04.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 07.01.2022

    Paikkoja

    80 - 120

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö W

    Opettaja(t)

    Katja Tikkanen, Tiina Putkuri, Helena Launiainen, Heidi Leinonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.

    Opintojakson hyväksytty suoritus on edellytys opinnäytetyön aloittamiselle.

    Koulutus

    Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi, Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen, Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen, Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen, Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tehtävien palautusajankohdat ja uusinta-ajankohdat löytyvät opintojakson Canvasista.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä. Varaa siten koko opintojakson ajalle riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.

    Opintojakson tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso koostuu moduuleista, joiden sisältöjen avulla hankit osaamista tutkimuksellisesta kehittämisestä ja siihen liittyvistä menetelmistä (esim. aineiston hankinta ja analyysi) ja tulosten raportoinnista (tieteellinen kirjoittaminen). Opintojakso antaa valmiudet opinnäytetyön tekemiseen.

    Opintojakson tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.