Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3124

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
  • Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma (NTA), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Katja Henttonen
  • Marjaana Ajanto

Vastuuopettaja

Marjaana Ajanto

Ryhmät

  • HLG220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
  • MLA220KA
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara
  • NTA220SA
    Tietojenkäsittelyn koulutus, monimuotototeutus, S20, Leppävaara
  • HLG219SA
    Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäopetuksen yhdistelmänä. Suorittaminen ei vaadi osallistumista tapamisiin. Opettajan osuus luennoissa nauhoitetaan. Kaikki tarvittava materiaali ja linkit verkkomateriaaleihin on saatavissa opintojakson Canvas-työtilassa.

Opintojakson suoritus koostuu tehtävistä, joista osan halutetessaan voi tehdä parin kanssa.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimisympäristön kautta jaetaan materiaalia. Kirjallisuus toimii opintojaksolla tukena, mutta opintojakso ei seuraa mitään tiettyä teosta.

Keskeisiä kirjoja ovat mm.
Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Gaudeamus.
Moilanen, T., Ojasalo, K. & Ritakoski, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: SanomaPro.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustavat sovitaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

26.08.2021 12.00 - 13.45 Ulkopuolinen tila : Zoom
01.09.2021 08.00 - 09.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
16.09.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
30.09.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
14.10.2021 12.30 - 15.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
28.10.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
11.11.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
25.11.2021 12.00 - 13.45 Ulkopuolinen tila : Zoom
09.12.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävien teko 6 x 10 h = 60 h
Materiaalien, nauhoitteiden ym. läpikäynti ja itsenäinen opiskelu 60 h.

Sisältö ja sen jaksotus

Kriittinen lähteiden käyttö ja tiedonhaku
Oman alan tutkimus
Käytetyimmät tiedonkeruun menetelmät, mm. haastattelut, kyselyt, benchmarking, Havainnointi
Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen analyysi
Tutkimusetiikka
Tutkimuksen luotettavuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson suoritus koostuu kuudesta tehtävästä, jotka arvioidaan erillisen pistetaulukon mukaisesti. Maksimipistemäärä on 250 pistettä. Pistemäärä muutetaan arvosanaksi 1-5. Tehtävän myöhästynyt palautus laskee tehtävän arvosanaa yhdellä. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikken tehtävien suoritusta hyväksytysti eli saatava vähintään 50% tehtävän maksimipisteistä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.