Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3124
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
- Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma (NTA), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Katja Henttonen
- Marjaana Ajanto
Vastuuopettaja
Marjaana Ajanto
Ryhmät
-
HLG220KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
-
MLA220KAPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara
-
NTA220SATietojenkäsittelyn koulutus, monimuotototeutus, S20, Leppävaara
-
HLG219SALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäopetuksen yhdistelmänä. Suorittaminen ei vaadi osallistumista tapamisiin. Opettajan osuus luennoissa nauhoitetaan. Kaikki tarvittava materiaali ja linkit verkkomateriaaleihin on saatavissa opintojakson Canvas-työtilassa.
Opintojakson suoritus koostuu tehtävistä, joista osan halutetessaan voi tehdä parin kanssa.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimisympäristön kautta jaetaan materiaalia. Kirjallisuus toimii opintojaksolla tukena, mutta opintojakso ei seuraa mitään tiettyä teosta.
Keskeisiä kirjoja ovat mm.
Alasuutari, P. 2011. Laadullinen tutkimus 2.0. Tampere: Vastapaino.
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Gaudeamus.
Moilanen, T., Ojasalo, K. & Ritakoski, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: SanomaPro.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat sovitaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
26.08.2021 12.00 - 13.45 Ulkopuolinen tila : Zoom
01.09.2021 08.00 - 09.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
16.09.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
30.09.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
14.10.2021 12.30 - 15.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
28.10.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
11.11.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
25.11.2021 12.00 - 13.45 Ulkopuolinen tila : Zoom
09.12.2021 15.00 - 16.30 Ulkopuolinen tila : Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävien teko 6 x 10 h = 60 h
Materiaalien, nauhoitteiden ym. läpikäynti ja itsenäinen opiskelu 60 h.
Sisältö ja sen jaksotus
Kriittinen lähteiden käyttö ja tiedonhaku
Oman alan tutkimus
Käytetyimmät tiedonkeruun menetelmät, mm. haastattelut, kyselyt, benchmarking, Havainnointi
Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen analyysi
Tutkimusetiikka
Tutkimuksen luotettavuus
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson suoritus koostuu kuudesta tehtävästä, jotka arvioidaan erillisen pistetaulukon mukaisesti. Maksimipistemäärä on 250 pistettä. Pistemäärä muutetaan arvosanaksi 1-5. Tehtävän myöhästynyt palautus laskee tehtävän arvosanaa yhdellä. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikken tehtävien suoritusta hyväksytysti eli saatava vähintään 50% tehtävän maksimipisteistä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.