•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3120 01.02.2021-31.07.2021  5 op  (HLB220SA, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Kimmo Kuitunen

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali ja linkit hyödynnettäviin materiaaleihin tarjotaan opiskelijoille verkko-opetuksen työtilassa.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan verkossa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson verkko-opetuksen työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

    Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Canvas -digitaalisessa oppimisympäristössä. Oppiminen tapahtuu itsenäisen materiaaleihin perehtymisen kautta, webinaareilla (jos sisältyy toteutukseen) sekä monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.
    Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Canvas -työtilasta.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä. Arviointimenetelmät ja arvioinnin kriteerit kuvataan erikseen tehtäväkohtaisesti tehtävänantojen yhteydessä.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.02.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • HLB220SA
    • HLB220SN
    Paikkoja

    20 - 60

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, liko

    Opettaja(t)

    Anja Mertanen, Kimmo Kuitunen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opintojakson hyväksytty suoritus on edellytys opinnäytetyön aloittamiselle (suositus).

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Korkeakoulutasoiset vastaavat suoritukset ja niiden hyväksiluku tulee sopia opintojakson alussa vastuuopettajan kanssa. Näytöstä tai korvaavasta opintosuorituksesta noudatetaan Laurean ohjeistusta, ks, Laurean AHOT -ohjeistus suorituksen hyväksiluvusta kokonaan tai osittain. Hyväksiluettava suoritus voi olla suoritettu yliopistossa, toisessa ammattikorkeakoulussa tai toisella Laurean vastaavalla toteutuksella (todistuspohjainen hyväksiluku). Toisella tutkintoon kuuluvalla muulla suorituksella tai sen osalla ei voi korvata opintojaksoa tai sen osaa, ts. kurssin, opiskelijaprojektin tai muun opintojakson opintopisteitä ei voi samassa tutkinnossa käyttää kahteen kertaan.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutuksen tärkeät päivämäärät ja aikataulut ilmoitetaan Canvas -verkko-opetustilassa.

    HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että suoritus käynnistyy tosiasiallisesti. Jos opiskelija ei aloita suoritusta, tilalle voidaan Laurean tutkintosäännön mukaisesti ottaa ilmoittautuneiden jonossa seuraavana oleva opiskelija (ks. tarkemmin kohta Lisätietoa opiskelijalle). Kurssille osallistuminen vahvistetaan ennakkotehtävän suorittamisella.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä. Varaa siten koko opintojakson ajalle riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso koostuu moduuleista, joiden sisältöjen avulla hankit osaamista tutkimuksellisesta kehittämisestä ja siihen liittyvistä menetelmistä (esim. aineiston hankinta ja analyysi) ja tulosten raportoinnista (tieteellinen kirjoittaminen). Opintojakso antaa valmiudet opinnäytetyön tekemiseen.

    Opintojakson tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.

    Keskeinen sisältö:
    - mitä tutkimuksellisuus tarkoittaa kehittämistyössä?
    - tutustuminen Laurean opinnäytetyöprosessiin ja -ohjeistukseen
    - kirjallisen aineiston haku ja akateemisten lähteiden hyödyntäminen tutkimus- ja kehittämistyössä
    - tutustuminen tutkimuksen arviointikriteereihin ja valmiin tutkimusraportin ja kriittiseen arviointiin
    - menetelmävaihtoehtoihin perehtyminen: laadulliset ja määrälliset tutkimusotteet, niiden keskeiset piirteet ja sovellettavuus kehittämisprojekteissa
    - tutkimussuunnitelman laatiminen: tutkimusongelman määrittäminen, teoreettinen viitekehys, tutkimusasetelma, aineiston keruun ja analysoinnin suunnittelu
    - tutkimusraportin laatiminen, asiatyylin käyttö ja oikeakielisyys, viittaustekniikat ja muut kirjallisen raportoinnin esitystekniset käytännöt

    Aika ja paikka

    Kurssin toteutus alkaa helmikuun 2021 alussa kun Canvas -työtila avautuu kurssin osallistujille.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ennakoida ohjaustarpeitaan - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden