•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3103 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (SHF220KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Eliisa Kukkola

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Materiaalit ja ohjeet löytyvät Canvas-työtilasta. Keskeistä kirjallisuutta Kankkunen; P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2009. Tutkimus hoitotieteessä Janhonen, S, & Nikkonen, M. (toim.).2001. Laadulliset tutkimusmenetelmät hoitotieteessä. Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista likketoimintaan. WSOY. Helsinki. Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopiston julkaisuja, tutkimuksia ja raportteja A: 73/2015. Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. uusin painos. Tutki ja kirjoita. Tammi. Helsinki. Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus. Laaksonen, S.-M. & Matikainen, J. 2013. Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino. Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

    Toteutustapa

    Toteutus koostuu verkkoluennoista ja etäpajoista.Kurssilla on käytössä canvastyötila, jossa on tehtäviä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Tehtävän arvioinnissa monivalintatesti muodostaa puolet arvosanasta ja toinen puoli kirjallisesta tehtävästä.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen seminaariin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Tutkimusraportit menevät Urkund-tarkistuksen läpi.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SHF220KA
    Paikkoja

    20 - 50

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Eliisa Kukkola, Kaarina Murtola

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Työelämäyhteydet toteutuvat opiskelijoiden oppimistehtävävalintojen kautta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Lukujärjetyksessä on opetuksen aikataulu.
    Osaamista arvioimaan monivalintatestillä ja kirjallisella tehtävällä, joiden tarkemmat aikataulut kerrotaan kurssin alkaessa.
    Monivalintatesti auki 22.11-28.11.2021
    Kirjallisen tehtävän palautus 10.12.2021

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelija osallistuu webinaareihin.
    Opiskelija tekee itsenäisesti kurssin tehtäviä ja tekee monivalintatestin.
    Kirjallinen tehtävä tehdään parityöskentelynä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 4op
    Tutkimusviestintä 1op

    Aika ja paikka

    Aikataulut lukujärjestyksen mukaan.

    Arviointikriteerit
    Hyväksytty / Hylätty

    Arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä.