Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3093

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 31.07.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Niina Glerean
  • Salla Kivelä

Vastuuopettaja

Salla Kivelä

Ryhmät

  • SHV219KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Toteutus pääsääntöisesti päiväopetuksena Tikkurilan kampuksella:
- Kontaktiopetus
- Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely



Opintojakso tulee suoritettaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laadulliset tutkimusmenetelmät osiossa toteutetaan pienryhmissä minitutkimus siten, että aineistona on opiskelijoiden keräämä haastatteluaineisto. Tutkimuslupa haetaan Laureasta ja tutkimuksen tulokset välitetään sairaanhoitajakoulutuksen vastuuhenkilöille opetuksen kehittämisessä hyödynnettäväksi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kts. yst. kevään aikataulut (PAKKI) lähipetuksen osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin
2. Laadullinen tutkimus
3. Määrällinen tutkimus
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen ja painotukset ovat seuraavat:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin- ennakkotehtävä 10%
2. Laadullinen tutkimus - oppimistehtävät 30%
3. Määrällinen tutkimus - oppimistehtävät ja tentti 30%
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 30%