Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3093
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 31.07.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Niina Glerean
- Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Salla Kivelä
Ryhmät
-
SHV219KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Toteutus pääsääntöisesti päiväopetuksena Tikkurilan kampuksella:
- Kontaktiopetus
- Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely
Opintojakso tulee suoritettaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Laadulliset tutkimusmenetelmät osiossa toteutetaan pienryhmissä minitutkimus siten, että aineistona on opiskelijoiden keräämä haastatteluaineisto. Tutkimuslupa haetaan Laureasta ja tutkimuksen tulokset välitetään sairaanhoitajakoulutuksen vastuuhenkilöille opetuksen kehittämisessä hyödynnettäväksi.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts. yst. kevään aikataulut (PAKKI) lähipetuksen osalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin
2. Laadullinen tutkimus
3. Määrällinen tutkimus
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on numeerinen ja painotukset ovat seuraavat:
1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin- ennakkotehtävä 10%
2. Laadullinen tutkimus - oppimistehtävät 30%
3. Määrällinen tutkimus - oppimistehtävät ja tentti 30%
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 30%