Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3071

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 65

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Kimmo Kuitunen
  • Anja Mertanen

Vastuuopettaja

Piia Haavisto

Ryhmät

  • HLB219SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S19, Hyvinkää
  • HLB219SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Optimassa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

Aika ja paikka

Oppimisalustana toimii Optima.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali ja linkit hyödynnettäviin materiaaleihin tarjotaan opiskelijoille Optiman työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset vastaavat suoritukset ja niiden hyväksiluku tulee sopia opintojakson alussa vastuuopettajan kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että suoritus käynnistyy tehtävien palautuksella ohjeellisen aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on 5 op, mikä tarkoittaa 135h opiskelijan itsenäistä työtä. Varaa siten koko opintojakson ajalle riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Keskeinen sisältö:
- mitä tutkimuksellisuus tarkoittaa kehittämistyössä?
- tutustuminen Laurean opinnäytetyöprosessiin ja -ohjeistukseen
- kirjallisen aineiston haku ja akateemisten lähteiden hyödyntäminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- tutustuminen tutkimuksen arviointikriteereihin ja valmiin tutkimusraportin ja kriittiseen arviointiin
- menetelmävaihtoehtoihin perehtyminen: laadulliset ja määrälliset tutkimusotteet, niiden keskeiset piirteet ja sovellettavuus kehittämisprojekteissa
- aiheanalyysin ja tutkimussuunnitelman laatiminen: tutkimusongelman määrittäminen, teoreettinen viitekehys, tutkimusasetelma, aineiston keruun ja analysoinnin suunnittelu
- tutkimusraportin laatiminen, asiatyylin käyttö ja oikeakielisyys, viittaustekniikat ja muut kirjallisen raportoinnin esitystekniset käytännöt
Tarkempi aikataulu ja tehtävién ohjeistus Optima -työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin tarkempi aikataulu tarkennetaan Optiman työtilassa olevaan aikataulutietoon kevätlukukauden 2010 alussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Hylätty (0)

Ei osaa perustella tekemiään valintoja lähdekirjallisuudella tai -aineistolla.
Lähdeviitteiden käyttöä ei ole tai se on puutteellista opintojakson tehtävissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden