Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Marja Vellonen

Vastuuopettaja

Marja Vellonen

Ryhmät

  • STV218KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen
Opintojakso toteutuu monimuotoisia oppimisen menetelmiä hyödyntäen (kts. yst. opetusaikataulut/Pakki).
Opiskelijat eri lukukausilla ovat toivoneet tutkimus- ja kehittämismenetelmien oppimisen tueksi lähiopetusta, jotta he saisivat hyvät lähtökohdat opinnäytetyön tekemiseen. Opiskelijalla on velvollisuus osallistua lähiopetukseen, sillä lähiopetus tukee olennaisesti oppimista ja muun muassa orientoitumista oppimistehtävien tekoon.
Opiskelija osoittaa osaamisensa kehittymistä opintojakson aikana erilaisin arvioitavin tehtävin. Opintojakson lopullinen arvosana on numeerinen T1-K5. Orientaatiokerralla esitellään opintojakson pakolliset suoritukset/ tehtävät ja arvioinnin perusteet (kts. yst. arviointikriteerit).
Opintojakson ohjeistus ja toteutustavat käydään yhdessä läpi orientaatiossa 20.8.
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Marja Vellonen, marja.vellonen@laurea.fi
Opetuksen aikataulut löytyvät Pakista.

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus, päivätoteutus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kvanlitatiivinen tutkimus:
Oppimateriaali osoitetaan kunkin aihesisällön käsittelyn yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatioissa läsnäolopakko.
HUOM, muutoksia saattaa tulla vielä, tarkista vielä Pakista aikataulut syksyllä 2019.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op:
- Lähiopetus 1 op
- Itsenäinen tai pari-ja tiimityö 4 op

Määrällinen tutkimus 2,5 op:
- Lähiopetus 4hx3, läsnäolo suotavaa, + tukipajat (vapaaehtoinen) 0,5 op
- Itsenäinen opiskelu 4,5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullinen tutkimus: Katso Optimassa kuvattu Aikataulutus ja ohjelma.
Määrällinen tutkimus: Ks. aikataulut Pakista, orientaatiossa käydään läpi aikataulutus ja ohjelma.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioithan, että ennen opinnäytetyön aloitusta Tutkitmus-ja kehittämismenetelmien 5 op opinnot tulee olla suoritettu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kvalitatiivinen tutkimus, arvioitavat oppimistehtävät:
1. Teoreettinen viitekehys ja keskeiset käsitteet 30%
2. Minitutkimus 30%
3. Valmistautuminen akvaariokeskusteluun laadullisen tutkimuksen etiikasta ja luotettavuudesta 30%
Arviointiasteikko 1-5.

Kvantitatiivinen tutkimus, arvioitavat oppimistehtävät:
Käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Arviointiasteikko 1-5.