Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

01.01.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Kaarina Marjanen
  • Teppo Leppälahti
  • Anja Mertanen

Vastuuopettaja

Kaarina Marjanen

Ryhmät

  • SSB218KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K18, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakso rakentuu kolmesta osasta:
- laadulliset tutkimusmenetelmät
- määrälliset tutkimusmenetelmät
- puhe- ja kirjoitusviestintä
Tutkimusajattelua rakennetaan tutkimuksen kokonaisuuden ja prosessin hahmottamisen näkökulmasta, jota tarkennetaan menetelmällisillä näkökulmilla. Tutkimusmenetelmällistä ymmärrystä hankitaan toteuttamalla pienoistutkimus pari- tai ryhmätöinä.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Aika ja paikka

Hyvinkään kampus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan toteutuksen Optima-tilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla suoritettava pienoistutkimus toteutetaan työelämäyhteistyössä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

10.4.2019 Opintojakson orientaatio
26.4. 2019 Päätösseminaari
Tentti etätenttinä yksilöllisten aikataulujen perusteella. Suositus opintojakson päätyttyä (dl. ilmoitetaan Optimassa).

Sisältö ja sen jaksotus

- Laadulliset menetelmät 2,5 op
- Määrälliset menetelmät 2 op
- Viestintä 0,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutukselle osallistuminen edellyttää aktiivista panosta opintojakson kontaktiopetuksiin ja tehtäviin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienoistutkimukset laadullinen/määrällinen: ryhmäkohtainen arviointi Hyväksytty/täydennettävä
Tentit laadullinen/määrällinen: numeerinen arviointi 1-5
Viestintä: hyväksytty/täydennettävä
- viestinnässä arvioidaan sekä kirjallista- että puheviestintää
Tutkimusopintojen kokonaisuuden arvioinnissa sovelletaan opinnäytetyön arvioinnin näkökulmia, jolloin pienoistutkimmuksen arvioinnin kohteena ovat pienoistutkimuksen toteutus, tuotos ja raportti, sekä ulottuvuuksina työelämän kehittäminen, tutkimuksellisuus ja toteutus sekä innovatiivisuus ja luovuus.
Arvioinnin perusteita avataan tarkemmin opintojakson orientaatiotapaamisessa.

Hylätty (0)

Tehtävässä ei onnistuta toteuttamaan annettuja tehtäviä, aineistoa käytetty lähinnä toistaen tai kopioiden. Asioiden käsittelyssä selkeitä virheitä. Lähdemerkinnät puuttuvat tai ovat täysin virheellisiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on hajanainen, tietoa toistava, nopeasti koottu, ei sisällä tekijän reflektointia asian käsittelemiseksi ja oman ajattelun läpi suodatettua ilmaisua. Asiasisältö niukkaa ja epäloogista. Lähdemerkinät puuttellisia tai vähäisiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä käsittelee aiheita sujuvasti. Lähteiden käyttö on kohtuullisen hyvää. Sisältö esitetään loogisesti,tehtävässä on rakennetta ja selkeä esitysmuoto. Sisältö on relevanttia asiaa, mutta monipuolinen kriittinen tiedonkäsittely, analysointi ja argumentointi pääsääntöisesti puuttuvat. Tehtävässä ei juurikaan ole persoonallisia oivalluksia. Lähdemerkinnät ovat kunnossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävä on rakennettu loogisesti. Se käsittelee aiheita monipuolisesti, analysoiden ja kriittisesti. Esitetyt väitteet perustellaan. Lähteitä käytetään asianmukaisesti ja monipuolisesti. Tehtävä on tyylillisesti yhtenäinen, lukija on otettu huomioon tehtävän laatimisessa, teksti on sujuvaa. Tehtävästä henkii persoonallinen panos ja oivaltavat teemojen käsittelyt välittävät tekijän paneutumista aiheisiin. Lähteissä on hyödynnetty erityisosaamista ja/tai kansainvälisiä lähteitä.