Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 06.01.2019
Ajoitus
07.01.2019 - 14.06.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö C
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Tarja Kantola
Vastuuopettaja
Tarja Kantola
Ryhmät
-
SHP217SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Lähiopetus ja -ohjaus, verkko-ohjaus Optimassa ja Skype-ohjaus
Aika ja paikka
Porvoo kampus
Ks. Peppi, aikataulu.
Opintojakso alkaa 9.1.2019, jolle ensimmäiselle kerralle osallistuminen on edellytys toteutukseen osallistumiselle. Tuolloin käydään läpi toteutus kokonaisuudessaan ja sovitaan yhteisistä pelisäännöistä.
Optimassa toteutus avautuu ja päivitetään 9.1.19 mennessä.
Kyselyihin opintojaksoon osallistumisesta ja opintojakson toteutuksista vastataan ensimmäisessä lähitapaamisessa. Ei sähköpostitse tai puhelimitse 20.12.2018 - 8.1.2019.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ks. Optiman materiaalit -kansio, joka avautuu ja päivitetään 9.1.19 mennessä ja myös opintojakson edetessä.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymään opintojakson sisältöön liittyvää kirjallisuutta.
Tarkemmat ohjeet kirjatenttiä varten löytyvät Optimasta 9.1.2019 mennessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Pääsääntöisesti työelämään tai hankkeeseen liittyvä tutkimusharjoitustehtävä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävät: deadlinet
Tarkat deadlinet sovitaan opintojakson käynnistyessä tammikuussa -19.
1. Orientoiva tehtävä: deadline (dl): ke 16.1.
2. Paneutuminen 2-3 tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: ma 28.1.
3. Harjoitustutkimustehtävä
3.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: pv? (sovitaan opintojakson alkaessa)
3.2 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: pv?
3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: pv?
3.4 Itse- ja vertaisarviointi: pv?
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on varsin vähän koko opintojakson laajuudesta (5 op x 27 h = 135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä työskentelyaikaa omasta kalenterista koko kevään ajalle lähiopetuksen ja -ohjauksen lisäksi. Harjoitustutkimus jatkuu myös lähiopetuksen/-ohjauksen jälkeen.
Sisältö ja sen jaksotus
Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon kultakin lähiopetuskerralta erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän tekee itsenäisesti ja palauttaa Optimaan kyseiseen palautuslaatikkoon kahden viikon sisällä poissaolosta. Palautuslaatikko avautuu Optimaan 9.1.19 mennessä.
Ensimmäiselle lähiopetuskerralle 9.1 osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon. Tuolloin käydään yhdessä läpi opintojakson toteutus ja sen eteneminen.
Toteutukseen liittyviin kyselyihin ei vastata sähköpostitse tai puhelimitse 20.12.2018 - 8.1.2019.
Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Lopputuotoksen arviointi alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen