Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-3095
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 30.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö W
Toimipiste
Laurea Yhteinen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 115
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Pipsa Kostamo
- Monika Cseh
- Eveliina Hytönen
- Tomas Illman
- Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja
Eveliina Hytönen
Ryhmät
-
STG220KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
-
HLG220KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
-
SHG220KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Toteutustapa
Opintojakson aikana työskentelyalustana toimii Optima. Monialaiset pienryhmät toteuttavat opintojakson aikana valitsemalleen vapaahtoisjärjestölle projektin anna hyvän kiertää-periaatteella. Opintojakson aikainen ohjaus toteutuu virtuaalisesti Zoomissa. Viestinnän, tietotyön sekä tiedonhaun osuudet on pääosin intergroitu osaksi projektin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihetta (tiimisopimus, projektin ideointi, pitch, projektisuunnittelma- ja raportti ja esitys sekä tiimin sisäinen viestintä/viestintä yhteistyökumppanin suuntaan).
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan kevään 2020 aikana allaolevan aikataulun mukaisesti.Monialaiset tiimit toteuttavat yksilölliset projektinsa yhteistyökumppaninsa kanssa sopimallaan tavalla ja sovitussa paikassa (fyysinen/virtuaalinen).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Projektikirjallisuus.
Oman projektiaiheen mukainen tutkittu tieto.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi aiemman korkeakoulututkintonsa perusteella hakea hyväksilukua opintojaksosta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa. Monialaiset opiskelijatiimit valitsevat itseään kiinnostavan yhteistyökumppanin jonka kanssa sovitaan toteutettavasta projektista, joka toteutetaan opintojakson aikana. Opiskelijatiimit kirjaavat yhteistyökumppaninsa Laurean PRM-järjestelmään.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
21.1.2020 klo 9.30-11.30 Opintojakson aloitus: projektityöskentelyn ja viestinnän osuuden ohjeistus (Zoom)
3.2.2020 klo 12.30-16.30 Tiimien ohjausajat (Zoom)
23.3 klo 9-13 Tiimien ohjausajat (Zoom)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit ja ohjaukset verkossa
Itsenäinen työskentely
Tiimityö omassa pienryhmässä oman, sovitun aikataulun mukaisesti
Sisältö ja sen jaksotus
1) Orientaatio ja starttivaihe:
- opintojakson info, viestinnän perusteet, tiimijako, projektin ideoinnin aloitus
2) Projektin suunnittelu
- pitch, projektisuunnitelma, projektin toteuttamisen järjestäminen
3) Projektin toteutus
4) Projektin arviointi ja raportointi
- projektiraportti, tiimin itsearviointi ja loppuesitykset palvelualoitteineen eli miten projektia voisi jalostaa, monistaa, siirtää, kopioida, jne.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso toteutuu opiskelijalähtöisesti, tiimioppimisen periaatteisiin nojaten ja arviointi perustuu opiskelijatiimin tekemään itsearviointiin opintojaksolle luotujen kriteereiden mukaisesti. Opiskelu on itseohjautuvaa ja opettajat toimivat valmentavina ohjaajina. Arvioinnin kohteena ovat projektin toteutuminen, tiimissä toimiminen, tiimin sisäinen ja ulkoinen viestintä ja projektista raportointi koko prosessin ajalta sovitulla tavalla.
• Tiimin kyky käytännön projektin tavoitteelliseen & ammattimaiseen(=monialaiseen) suunnitteluun (mitä tiimi itse haluaa saavuttaa), toteutukseen ja arviointiin sekä toiminnan kehittämisen ideointiin yhteistyössä konkreettisen kumppanin kanssa
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti (näyttöön perustuvuus) perustella (argumentointi) toimintaansa kumppaniorganisaatiolle ja/tai verkostoille
• Tiimin kyky hankkia ja käyttää tietoa projektityön ja palvelualoitteen kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti viestiä projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Hylätty (0)
Opikelijan suoritus ei yllä arviointikriteereiden osalta tasolle T1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
OPISKELIJA:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä
- kykenee selkeään raportointiin
- osaa toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- osaa toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- osaa toimia ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimii turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- osaa koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoi sovitulla tavalla
- toimii opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimii ammatillisesti asiakkaiden/yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistuu ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä
- osaa suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaitsee turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailee ja valitsee tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoi ja viestii ammattimaisesti
- toimii itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoi ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallitsee ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimii vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnittelee ja arvioi toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden