Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0174-SHV1714

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • STV216KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K16, Tikkurila
  • SHV216KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K16, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
toteuttaa ja kuvata asiakaslähtöisen kehittämistoiminnan prosessin
tunnistaa ja kuvata terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluiden kehittämisen tarpeita
edistää kehittämisprojektin etenemistä työskentelemällä tiimissä ja asiantuntijayhteisössä suunnitelmallisesti ja aktiivisesti
soveltaa tutkimustietoa kehittämistyössä
soveltaa palvelumuotoilun ja projektityön menetelmiä kehittämistyössä
arvioida omaa ja muiden osaamista, työskentelyä ja syntynyttä tulosta suhteessa kehittämistyön tavoitteisiin

Toteutustapa

Syksyllä 2018 opintojakso toteutuu kaksi kertaa, alkusyksystä ja loppusyksystä, ja opiskelija valitsee itsellensä sopivan vaihtoehdon ja poimii ASIO-kalenterista vain oman ryhmänsä aikataulut.
I TOTEUTUS viikoilla 35-n 42.
Tämä on tarkoitettu pääosin HOPS-opiskelijoille.JOS kuulut SHV216KN-ryhmään ja sinulla on tarvetta tehdä opinnot alkusyksystä, oletko yhteydessä vastuuopettaja Kirsi Ronkaiseen sähköpostitse mahdollisimman pian. Opetuksen suunnittelun kannalta on tärkeää osata arvioida miten opisk jakautuvat eri ryhmiin. KIITOS.

II TOTEUTUS viikoilla 43- n 52. Pääosin ryhmälle SHV216KN.

Opinnoissa tulee olemaan kolme erilaista oppimispolkua, joissa opiskelija asettaa itselleen erilaiset ja eritasoiset osaamis- ja arvosanatavoitteet. Käytännössä se tarkoittaa seuraavaa:
- Jos haluat saavuttaa minimitiedot & T1-2. Ei työskentelyä te-projektissa (vähemmän läsnäoloa), pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa, osana suoritusta osallistuminen mahdollisiin työpajoihin työelämän kanssa sekä tentti.
- Jos haluat saavuttaa hyvät tiedot & H3-4. Osallistuminen ja sitoutuminen projektiin sekä kehittämismyönteisyys on tärkeää. Projektissa työskentely tapahtuu yhteisissä työpajoissa opintojakson aikana ja opiskelijan läsnäolo on välttämätöntä, jotta voi ymmärtää ja saada ohjausta työskentelyyn jossa harjoitellaan kehittämismenetelmien soveltamista.
- Jos haluat saavuttaa kiitettävät tiedot & K4-5. Ed lisäksi aktiivisuus, joustavuus ja näytöt taitavasta menetelmien soveltamisesta ja kehittämisvalmiuksista.
Toivon, että osallistut oman toteutuksesi orientaatiopäivään avoimin mielin ja teet päätöksesi omasta oppimispolkustasi vasta sen jälkeen!

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus

Työelämäkumppanin tiloissa työpajat, yhteissuunnittelua tukevat keskustelut.

I ryhmä: Kalasataman terv ja hyvinvointikeskus (mahd Suursuon sairaala)
II ryhmä: Vuosaaren terveysasema

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Julkaistaan ja esitellään orientaatiokerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Seuraavilla Summersemester opinnoilla voi korvata em. opintojakson:
Turun amk: Palvelumuotoilun perusteet 5 op (monimuoto)
Kaakkois-Suomen amk: Ideasta innovaatioon 5 op (verkko)
Jos ilmoittautumisesi hyväksytään näille kahdelle opintojaksolle, laitatko yst tiedon minulle myös tästä, kiitos.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana työskennellään aidossa kehittämiskumppanuudessa työelämän kanssa.
I TOTEUTUS viikoilla 35-n 42. (HOPS-opiskelijat)
Yhteistyö Kalasataman hyvinvointikeskuksen kanssa. Projektin kohdentuu paljon palveluita käyttäviin asiakkaisiin ja heidän palvelupolkuunsa.
II TOTEUTUS viikoilla 43- n 52. (SHV216KN)
Yhteistyö Vuosaaren terveysaseman kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla molemmissa toteutuksissa osallistuminen intensiiviviikon lähiopetuskerroille on pakollista.
Samoin molemmille toteutuksille suunnitellaan yhteiset työpajapäivät työelämän kanssa, joihin osallistuminen on kaikille pakollista.
Projektityöskentelyssä on oleellista että opiskelija on kaikilla kerroilla läsnä, sillä projekti etenee yhteissuunnitteluna. Sen sijaan oman itsenäisen työskentelyn rooli on opintojaksolla vähäinen. Harjoittelu ei ole mahdollista samaan aikaan opintojakson kanssa.
Aikataulusuunnittelu on vielä 2.5. kesken ja sovittavana työelämän kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kuvataan orientaatiopäivässä.

Sisältö ja sen jaksotus

Eri opintopolut eroavat toisistaan sisällöllisten painotusten osalta.
Projektissa opintojakson sisältö jäsentyy seuraavien kehittämisprosessin vaiheiden kautta:
1. Intensiivijakso: Palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
2. Asiakasymmärryksen hankinta/ haastattelut ja havainnointi
3. Ideointityöpajat
4. Kehittämisehdotuksen laadinta: protoyyppi, koseptointi, kokeilu ja sen suunnittelu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kuvataan orientaatiotapaamisessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kuvataan opintojakson käynnistyessä. Löydettävissä opintojakson työtilasta Optimasta.