Terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0174-SHV1714
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Kirsi Ronkainen
Vastuuopettaja
Kirsi Ronkainen
Ryhmät
-
STV216KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K16, Tikkurila
-
SHV216KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K16, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
toteuttaa ja kuvata asiakaslähtöisen kehittämistoiminnan prosessin
tunnistaa ja kuvata terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluiden kehittämisen tarpeita
edistää kehittämisprojektin etenemistä työskentelemällä tiimissä ja asiantuntijayhteisössä suunnitelmallisesti ja aktiivisesti
soveltaa tutkimustietoa kehittämistyössä
soveltaa palvelumuotoilun ja projektityön menetelmiä kehittämistyössä
arvioida omaa ja muiden osaamista, työskentelyä ja syntynyttä tulosta suhteessa kehittämistyön tavoitteisiin
Toteutustapa
Syksyllä 2018 opintojakso toteutuu kaksi kertaa, alkusyksystä ja loppusyksystä, ja opiskelija valitsee itsellensä sopivan vaihtoehdon ja poimii ASIO-kalenterista vain oman ryhmänsä aikataulut.
I TOTEUTUS viikoilla 35-n 42.
Tämä on tarkoitettu pääosin HOPS-opiskelijoille.JOS kuulut SHV216KN-ryhmään ja sinulla on tarvetta tehdä opinnot alkusyksystä, oletko yhteydessä vastuuopettaja Kirsi Ronkaiseen sähköpostitse mahdollisimman pian. Opetuksen suunnittelun kannalta on tärkeää osata arvioida miten opisk jakautuvat eri ryhmiin. KIITOS.
II TOTEUTUS viikoilla 43- n 52. Pääosin ryhmälle SHV216KN.
Opinnoissa tulee olemaan kolme erilaista oppimispolkua, joissa opiskelija asettaa itselleen erilaiset ja eritasoiset osaamis- ja arvosanatavoitteet. Käytännössä se tarkoittaa seuraavaa:
- Jos haluat saavuttaa minimitiedot & T1-2. Ei työskentelyä te-projektissa (vähemmän läsnäoloa), pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa, osana suoritusta osallistuminen mahdollisiin työpajoihin työelämän kanssa sekä tentti.
- Jos haluat saavuttaa hyvät tiedot & H3-4. Osallistuminen ja sitoutuminen projektiin sekä kehittämismyönteisyys on tärkeää. Projektissa työskentely tapahtuu yhteisissä työpajoissa opintojakson aikana ja opiskelijan läsnäolo on välttämätöntä, jotta voi ymmärtää ja saada ohjausta työskentelyyn jossa harjoitellaan kehittämismenetelmien soveltamista.
- Jos haluat saavuttaa kiitettävät tiedot & K4-5. Ed lisäksi aktiivisuus, joustavuus ja näytöt taitavasta menetelmien soveltamisesta ja kehittämisvalmiuksista.
Toivon, että osallistut oman toteutuksesi orientaatiopäivään avoimin mielin ja teet päätöksesi omasta oppimispolkustasi vasta sen jälkeen!
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Työelämäkumppanin tiloissa työpajat, yhteissuunnittelua tukevat keskustelut.
I ryhmä: Kalasataman terv ja hyvinvointikeskus (mahd Suursuon sairaala)
II ryhmä: Vuosaaren terveysasema
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Julkaistaan ja esitellään orientaatiokerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Seuraavilla Summersemester opinnoilla voi korvata em. opintojakson:
Turun amk: Palvelumuotoilun perusteet 5 op (monimuoto)
Kaakkois-Suomen amk: Ideasta innovaatioon 5 op (verkko)
Jos ilmoittautumisesi hyväksytään näille kahdelle opintojaksolle, laitatko yst tiedon minulle myös tästä, kiitos.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana työskennellään aidossa kehittämiskumppanuudessa työelämän kanssa.
I TOTEUTUS viikoilla 35-n 42. (HOPS-opiskelijat)
Yhteistyö Kalasataman hyvinvointikeskuksen kanssa. Projektin kohdentuu paljon palveluita käyttäviin asiakkaisiin ja heidän palvelupolkuunsa.
II TOTEUTUS viikoilla 43- n 52. (SHV216KN)
Yhteistyö Vuosaaren terveysaseman kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla molemmissa toteutuksissa osallistuminen intensiiviviikon lähiopetuskerroille on pakollista.
Samoin molemmille toteutuksille suunnitellaan yhteiset työpajapäivät työelämän kanssa, joihin osallistuminen on kaikille pakollista.
Projektityöskentelyssä on oleellista että opiskelija on kaikilla kerroilla läsnä, sillä projekti etenee yhteissuunnitteluna. Sen sijaan oman itsenäisen työskentelyn rooli on opintojaksolla vähäinen. Harjoittelu ei ole mahdollista samaan aikaan opintojakson kanssa.
Aikataulusuunnittelu on vielä 2.5. kesken ja sovittavana työelämän kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kuvataan orientaatiopäivässä.
Sisältö ja sen jaksotus
Eri opintopolut eroavat toisistaan sisällöllisten painotusten osalta.
Projektissa opintojakson sisältö jäsentyy seuraavien kehittämisprosessin vaiheiden kautta:
1. Intensiivijakso: Palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
2. Asiakasymmärryksen hankinta/ haastattelut ja havainnointi
3. Ideointityöpajat
4. Kehittämisehdotuksen laadinta: protoyyppi, koseptointi, kokeilu ja sen suunnittelu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kuvataan orientaatiotapaamisessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kuvataan opintojakson käynnistyessä. Löydettävissä opintojakson työtilasta Optimasta.