Siirry suoraan sisältöön

Terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0174-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 06.01.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 28.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Milla Ylitalo

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • SHV216SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S16, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
toteuttaa ja kuvata asiakaslähtöisen kehittämistoiminnan prosessin
tunnistaa ja kuvata terveyttä ja hyvinvointia edistäviä palveluiden kehittämisen tarpeita
edistää kehittämisprojektin etenemistä työskentelemällä tiimissä ja asiantuntijayhteisössä suunnitelmallisesti ja aktiivisesti
soveltaa tutkimustietoa kehittämistyössä
soveltaa palvelumuotoilun ja projektityön menetelmiä kehittämistyössä
arvioida omaa ja muiden osaamista, työskentelyä ja syntynyttä tulosta suhteessa kehittämistyön tavoitteisiin

Toteutustapa

Avainroolissa osaamistavoitteiden saavuttamisen kannalta on kehittämistoimintaan liittyvien a. teoreettisten perusteiden hallinta, b. kehittämismenetelmien tuntemus sekä c. aktiivinen toiminta kehittämistiimissä ja oppimisyhteisössä.
Opintojakson työelämäyhteistyö tapahtuu Suursuon sairaalan kanssa, ja työelämän kanssa yhdessä valittu teema asiakasvuorovaikutus.
Kevään 2019 opinnoissa tulee olemaan kolme erilaista oppimispolkua, joissa em. kolme osaamisaluetta painottuvat eri tavoin. Opiskelijana voit asettaa itsellesi osaamis- ja arvosanatavoitteet oman kiinnostuksesi ja elämäntilanteesi mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa:
I Jos haluat saavuttaa minimitiedot & T1 - 2.
Suoritukset
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Osallistuminen yhteen työpajaan ja siitä kirjoitettu oppimispäiväkirja
- Tentti (hyväksytty/ hylätty).
II Jos haluat saavuttaa hyvät tiedot & T2 - H3 -> Osallistuminen ja sitoutuminen te-projektiin sekä kehittämismyönteisyys on tärkeää.
Suoritukset
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Tentti (hyväksytty/ hylätty).
- Projektissa saat sparraajan roolin ja työskentelet osassa yhteisistä työpajoista ( min 3 työpajaa) opintojakson aikana & oppimispäiväkirja.
III Jos haluat saavuttaa kiitettävät tiedot & H3 - 5. -> Olet aktiivinen jäsen projektiryhmässä ja sitoudut yhteiseen työskentelyyn tiimisi ja työelämän kanssa koko opintojakson ajaksi. Aktiivisuutesi, kykysi avoimeen dialogiin, joustavuutesi ja näytöt erilaisten kehittämismenetelmien soveltamisesta ovat tärkeitä.
Suoritukset:
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Projektin tehtävät: Mm. havainnointiaineiston hankinta -> Aineiston kiteytys -> Kehittämisehdotuksen kuvaaminen -> Testaus
Osallistuthan orientaatiopäivään avoimin mielin ja teet päätöksesi omasta oppimispolustasi vasta sen jälkeen! Kuulet silloin enemmän opintojakson ja projektin käytännön toteutuksesta sekä myös opiskelijatarinoita ja -palautetta kyseisiin opintoihin liittyen.

Aika ja paikka

Ajoituksessa on huomioitava, että harjoittelu ei ole mahdollista opintojakson aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

TENTTIKIRJA:
Kehittämistyön menetelmät. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. Huom! 2014 painos.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kts. edellä kuvatut oppimispolut.
Myös muiden korkeakoulujen/kampusten ja KampusOnlinessa tarjolla olevat kehittämisopinnot ovat soveltuvia korvaamaan tämän opintojakson (esim. palvelumuotoiluun, innovaatiotoimintaan liittyvät).
Myös muut vahvat näytöt kehittämisosaamisesta (mukaanlukien kehittämistoiminnan teoreettiset perusteet) on mahdollista lukea hyväksi opintojaksolla.
Olethan yhteydessä tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan Kirsi Ronkaiseen, mikäli haluat lukea hyväksi aiempaa kehittämisosaamista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteiskumppani Suursuon sairaalan kaikki osastot.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kaikilla opintopoluilla osallistuminen intensiiviviikon lähiopetuskerroille on PAKOLLISTA ja korvaavia tehtäviä poissaoloista ei laadita.
Lisäksi jokainen opiskelija osallistuu vähintään yhteen työpajapäivään intensiivijakson jälkeen Suursuon sairaalassa tai koululla.
Projektityöskentelyssä on oleellista että opiskelija on kaikilla kerroilla läsnä, sillä projekti etenee yhteissuunnitteluna. Oman itsenäisen työskentelyn rooli on opintojaksolla vähäinen.
Harjoittelu ei ole mahdollista samaan aikaan opintojakson kanssa.
Aikataulusuunnittelu on osin vielä ja sovittavana työelämän kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteiskehittäminen 5 op
- Kuvataan tarkemmin orientaatiokerralla.
- Intensiivijakso & Palvelumuotoilu terveydenhuollossa tehtävä 1,5 op
- Tentti/ työpajat/ tyäelämäprojekti 3,5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Eri opintopolut eroavat toisistaan sisällöllisten painotusten osalta.
Projektissa opintojakson sisältö jäsentyy seuraavien kehittämisprosessin vaiheiden kautta:
1. Intensiivijakso: Palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
2. Asiakasymmärryksen hankinta/ haastattelut ja havainnointi
3. Ideointityöpajat
4. Kehittämisehdotuksen laadinta: protoyyppi, konseptointi, kokeilu ja sen suunnittelu

Lisätietoja opiskelijoille

Kaikki opintoihin kuuluvat tutkimusmenetelmäopinnot tulee olla tehtynä ennen opintojakson alkua.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

T1-K5 Kts edellä opintopolkujen kuvaus.