Siirry suoraan sisältöön

Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0143-TOS1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 10.12.2018

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 22

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Satu Bethell

Vastuuopettaja

Satu Bethell

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TOS218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista

Toteutustapa

Kurssi muodostuu taidepainotteisesta kontaktiopetuksesta ja toiminnallisesta LbD pohjaisesta asiakasprojektista, joka toteutetaan opiskelijan vapaasti valittavassa paikassa kurssin aikana. Tavoitteena on, että työskentelyssä painottuvat asiakaslähtöisyys, sosiaalipedagoginen näkökulmaja osallisuus asiakastyössä kuvallista ilmaisua hyödyntäen.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden tukemiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
• hallitsee kuvallisen ilmaisun erilaisia toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
• hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämää tukevana kuntoutusmuotona
• luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista mahdollisuuksista

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettaja antaa tarkemman kirjallisuusluettelon kurssin alussa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kurssin aikana opiskelija toteuttaa toiminnallisen ja työelämälähtöisen projektin valitsemiensa sosiaalialan asiakkaiden kanssa. Jos opiskelija suorittaa kurssin osana varhaiskasvatuksen/LTO-opintoja, tulee työelämäprojekti toteuttaa alle kouluikäisten lasten kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetuksen osuus 5 op
Asiakastyöprojekti 3 op
Oppimistehtävät 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 75 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h). Yli 16h poissaolot vaikuttavat alentavasti opintojakson kokonaisarvosanaan yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely arvioidaan loppuraportin pohjalta asteikolla T1-K5. Hyväksytyssä projektiraportissa edellytetään seuraavien asioiden pohdintaa:
• projektille asetettujen tavoitteiden toteutuminen ja arviointi
• asiakaslähtöisyys ja eettisyys työskentelyssä
• reflektoiva pohdinta suhteessa ohjaajuuteen ja kuvallisen ilmaisun menetelmien käyttöön asiakastyössä
• lähdekirjallisuuden hyödyntäminen ja kytkeminen käytäntöön
• pohdinnan liittäminen laajempiin ammatillisiin kysymyksiin
Opintojakson osaamisen arviointi:
• kontaktiopetukseen osallistuminen ja kuvalliset oppimistehtävät 1/3 arvosanasta
• projektityöskentely ja projektiraportti 1/3 arvosanasta
• portfolio 1/3 arvosanasta
Arviointitapa: T1 - K5
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa alentavasti arvosanaan.