Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0143-TOS1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
20.08.2018 - 10.12.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Satu Bethell
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista
Toteutustapa
Kurssi muodostuu taidepainotteisesta kontaktiopetuksesta ja toiminnallisesta LbD pohjaisesta asiakasprojektista, joka toteutetaan opiskelijan vapaasti valittavassa paikassa kurssin aikana. Tavoitteena on, että työskentelyssä painottuvat asiakaslähtöisyys, sosiaalipedagoginen näkökulmaja osallisuus asiakastyössä kuvallista ilmaisua hyödyntäen.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden tukemiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
• hallitsee kuvallisen ilmaisun erilaisia toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
• hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämää tukevana kuntoutusmuotona
• luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista mahdollisuuksista
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettaja antaa tarkemman kirjallisuusluettelon kurssin alussa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssin aikana opiskelija toteuttaa toiminnallisen ja työelämälähtöisen projektin valitsemiensa sosiaalialan asiakkaiden kanssa. Jos opiskelija suorittaa kurssin osana varhaiskasvatuksen/LTO-opintoja, tulee työelämäprojekti toteuttaa alle kouluikäisten lasten kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetuksen osuus 5 op
Asiakastyöprojekti 3 op
Oppimistehtävät 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 75 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h). Yli 16h poissaolot vaikuttavat alentavasti opintojakson kokonaisarvosanaan yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektityöskentely arvioidaan loppuraportin pohjalta asteikolla T1-K5. Hyväksytyssä projektiraportissa edellytetään seuraavien asioiden pohdintaa:
• projektille asetettujen tavoitteiden toteutuminen ja arviointi
• asiakaslähtöisyys ja eettisyys työskentelyssä
• reflektoiva pohdinta suhteessa ohjaajuuteen ja kuvallisen ilmaisun menetelmien käyttöön asiakastyössä
• lähdekirjallisuuden hyödyntäminen ja kytkeminen käytäntöön
• pohdinnan liittäminen laajempiin ammatillisiin kysymyksiin
Opintojakson osaamisen arviointi:
• kontaktiopetukseen osallistuminen ja kuvalliset oppimistehtävät 1/3 arvosanasta
• projektityöskentely ja projektiraportti 1/3 arvosanasta
• portfolio 1/3 arvosanasta
Arviointitapa: T1 - K5
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa alentavasti arvosanaan.