Siirry suoraan sisältöön

Draaman pedagogiset mahdollisuudet (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0142-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anu Hagman
  • Jori Linnamäki

Vastuuopettaja

Anu Hagman

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi draaman keinoin
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään draaman keinoja
- osaa soveltaa draaman ja teatterin kieltä tekemällä näkyväksi ja tutkimalla yhteisön vaikeiksi ja tärkeiksi koettuja kysymyksiä
- osaa toimia draaman ja sosiaalialan työn innostajana, menetelmien kehittäjänä ja vaikuttajana sosiaalisen asiantuntijuuden kentässä

Toteutustapa

Opintojaksolla opiskellaan ja tutkitaan draaman ja teatterin keinoja opetus- ja kasvatustyössä sekä ryhmäprosessien tunnistamista, ohjaamista ja kehittämistä. Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus sekä ryhmässä tapahtuva työskentely. Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.

Opetuksessa huomioidaan mahdolliset Korona-rajoitukset, työskentelyä tehdään vahvasti pienryhmissä turvallisuus huomioiden.
Jaksolla toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.
Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai kuntoutukseen.

Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
Kontaktiopetus 4 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 3,5 op
Kirjallisuusessee ja portfolio 2,5 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriali ilmoitetaan opintojakson aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Anu Hagmanille anu.hagman@laurea.fi Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun osaamiseesi liittyy ehdotuksesi.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.
Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:

Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.
Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi työnäytteellä ja kirjallisella tehtävällä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laurean hankkeet, nuorten työpajat, lbd- hankkeet

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kontaktiopetusta toteutetaan koko syyslukukauden 6.9. -7.12.2021 välisenä aikana.
Opetusta on 1 -2 päivänä viikossa, alussa tiiviimmin. Opetuksessa huomioidaan Korona-rajoitukset; työskentely toteutetaan tarvittaessa pienryhmissä.
Opintojakson alussa opiskelija tekee pienimuotoisen ennakkotehtävän oman oppimisen tueksi. Tehtävässä kartoitetaan opiskelijoiden tarpeita ja kokemusta / osaamista opintojaksoon liittyen.

Draama on olemukseltaan kokemuksellista, yhteisöllistä ja yhteisiin prosesseihin perustuvaa, joten oppiminen edellyttää kontaktiopetuksen. Läsnäolovaade opintojaksolla on 80 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärän jakautuminen opintopisteinä:
Kontaktitunnit 4 op
Kirjalliset tehtävät 2,5 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 3,5 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.
Jaksolla osallistutaan ryhmän yhteiseen työskentelyyn, toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.

Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai kuntoutukseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä, käymme opintojakson alussa arviointikriteerit suhteessa opintojakson tavoitteisiin läpi.

Opintojakson arviointi:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 %
Kirjalliset tehtävät 25 %
Asiakas- ja yhteisöprojektit 25 %

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit T1 - K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 -2 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa