Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0141-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 10.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Irene Latva-Korpela
  • Anne Hiller-Ikonen
  • Anne Pirinen
  • Riikka Ketonen

Vastuuopettaja

Riikka Ketonen

Ryhmät

  • STV218KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot) , ryhmissä A ja B ( työpajat; LENE -tunnit, vanhemmuusvalmennus).
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Opintojaksoon integroidaan R0203 -työpaja -opetus 2 op
Vastuuopettaja: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi)

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus 7.1.2019- 23.3.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköinen lastenneuvolakäsikirja.2012, THL.
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena.Opas työntekijöille. STM.2004.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim.). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2011.
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta...STM.2011.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Hakulinen-Viitanen ym. 2012.
Imeväisikäisten ruokinta Suomessa 2010. THL.2012
Syödään yhdessä. Lapsiperheen uudet ruokasuositukset. 2016 THL.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. OKM.2016
Lisäksi muu tunneilla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus 27.1. ja 28.1.2020: todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa molempina koulutuspäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

R0141osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op( 54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op ( 54 h) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h
R0141 Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 81 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 45 h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

R0141 osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö: Ryhmätentti T1-K5. Ryhmätenttiin ilmoitetaan omat arviointikriteerit opintojakson alkaessa. Ryhmätenttiin sisältyy vertaisarviointi ryhmän jäsenten kesken. Arvioinnin perusteella ryhmän jäsenten arvosana voi olla erilainen.
R0141 Osa 2. varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op: Läsnäolo ja osallistuminen tunti- ja verkkotyöskentelyyn sekä kotitehtävien tekeminen. Hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Osa.1. Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn luennoilla ja työpajatyöskentelysssä. Kaksi neljän tunnin luentokertaa voi olla pois.Tämän jälkeen sovitaan korvaavuuskäytännöistä.Useampi poissaolo kontaktiopetuksesta siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen tai suoritettavaksi muussa Laurean yksikössä. Tentti suoritetaan ryhmätenttinä.
Osa.2. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Opintojakson suorittaminen edellyttää teorian opiskelua ja siihen liittyvien kotitehtävien tekemistä sekä aktiivista osallistumista niiden käsittelyyn tunneilla. Kahden neljän tunnin kontaktikerran voi olla pois. Useampi poissaolo siirtää suorituksen seuraavaan toteutukseen.
Vaitiolovelvollisuus yhteisesti jaettuihin kokemuksiin, Case-tehtäviin sekä videomateriaaleihin liittyen.

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0141 Lapsiperheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT14 Lapsiperheen terveydenhoitajatyö 5 op.