Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0140-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Irene Latva-Korpela
  • Riikka Ketonen

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV218KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

OPINTOJAKSON TIEDOT TÄYDENTYVÄT SYKSYN 2019 AIKANA...
Osa 1. Opintojakso pitää sisällään aktivoivia kontaktitapaamisia, orientoivia tehtäviä, learning cafe- tehtäviä, simulaatiota ja työpajoja. Opinnot toteutuvat Tikkurilan kampuksella. Opintoihin kuuluu myös obstetriikan luennot ja tentti.
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op
Opintojakson toteutus koostuu verkko-opinnoista, luennoista ja työpajaopetuksesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti &
Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Optimassa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osan 2. Imetysohjaajakoulutus 1.5op voi suorittaa halutessaan myös kokonaan verkko-opintoina. Suositellaan osallistumista opintojakson osan orientaatioon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus ja orientaatio
Osa 1. Lasta odottava perhe
Työpajat:
Simulaatio:
Tentti:7.4
Obstetriikan tentti: 7.4
Osa 2: Imetysohjaus (WHO): katso aikataulu Lukkarikoneesta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op =
108h / Riikka Ketonen ja Mervi Väisänen-Tommiska
Lähiopetus: luennot ja työpaja 56h
Tentti (Optimasta löytyvä materiaali), obstetriikan tentti ja siihen valmistautuminen 52h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
Lähiopetus: Luennot ja työpaja 12h
Verkkotehtävät, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 28h
Mikäli suoritat opintojakson kokonaan verkossa: Verkkotehtävät, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 40h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
Odottavan perheen terveyden edistäminen
Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
Synnytyspelko
Keskenmeno ja kohtukuolema
Lapsivuodeaika ja kotikäynti
Vanhemmuuden tukeminen
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Aikataulu tarkentuu lähempänä ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 1. Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävän palautuslaatikkoinen löydät Optimasta.
Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.
Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken.
Mervi Väisänen-Tommiskan kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Sovi
mahdollisesta poissaolosta luennoitsijan kanssa.
Osa 2. Kontaktiopetus x 2 ja imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: suositellaan osallistumista. Vaihtoehtoisesti voit opiskellasisällöt itsenäisesti etänä verkossa. Imetysohjausvideot katsotaan pienryhmissä koululla tai vaihtoehtoisesti Zoomissa. Tämä sovitaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1.
Kotitentti. Kotitentin voi tehdä yksin tai pareittain. Arviointi täydennettävä, T1-K5.
Obstetriikan tentti hyväksytty/hylätty
Osa 2.
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tarkempi arviointitaulukko löytyy Optimasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .