Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0140-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 15.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Minna Nikula

Vastuuopettaja

Minna Nikula

Ryhmät

  • STG217SN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S17, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys, obstetriikka ja lapsivuodeaika 3.5 op = 108h / Minna Nikula ja Tiina Mäkelä
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Minna Nikula

Aika ja paikka

Otaniemen kampus, syksy 2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

•Äitiysneuvolaopas. Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
•Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
•Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
•Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
•Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
•Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
•Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
•Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy.
•Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Optimassa erikseen osoitettava materiaali.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei sisälly opintoihin

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso Pakki

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei sisälly opintoihin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 108h /Tiina Mäkelä ja Minna Nikula
•Lähiopetus: luennot ja työpaja 34 h
•Case-tehtävät, seminaari, ryhmätentti ja itsenäinen opiskelu 52h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Minna Nikula
•Lähiopetus: luennot ja työpaja 18h
•Imetysohjausnäyttö ja suoritustavasta riippuen vertaispalaute

Lisätietoja opiskelijoille

Osa 1. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus.
Osa 2. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Numeerinen arviointi T1-K5, täydennettävä. Obstetriikan luento pakollinen.
Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .