Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0095-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.09.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 14.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Eskelinen
  • Sanna Saraste
  • Tiina Rikala
  • Anu Hagman

Vastuuopettaja

Sanna Saraste

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen opettajan/varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.

Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen, joka avautuu opintojakson käynnistyessä. Lähetämme tietoja ja ohjeita Canvas ilmoituksena. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä Canvasin aloitussivulta alhaalta kohdasta Q & A Opintoon liittyvät kysymykset. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse. Sähköposteihin pyrimme vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.

Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, verkkotehtäviä ja projektityöskentelyä.

Opintojakso sisältää kaksi moduulia:

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa. Verkko-opiskelu edellyttää, että voit käyttää säännöllisesti tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Verkkoluennot ja -ohjaus tapahtuvat Zoomin välityksellä. Verkossa tapahtuviin luentoihin ja muihin tapaamisiin suositellaan että osallistujilla on käytössään kuulokkeet + mikrofoni.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Sanna Saraste sanna.saraste@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 4.5 op luovaa toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Koronarajoitusten takia tarjolla on monia toteutustapoja, jotka esitellään opintojakson aloituksessa 7.9.2021 klo 16-18.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
7.9. 2021 klo 16-18 Opintojakson aloitus
30.11.2021 klo 16-18 Projektiesittelyt

Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 7.9. klo 16-18 ja tehdä ennakkotehtävä varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Tehtävän ohjeistus annetaan opintojakson alkaessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Tämä opintojakso muodostuu kahdesta moduulista:

1. Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op

Luennot ja välitehtävät 1 op. Moduuliin kuuluu 4 verkkoluentoa zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan) ja NELJÄ erillistä välitehtävää liittyen verkkotapaamisiin. Välitehtävät ohjeistetaan verkkoluennolla ja ohjeet laitetaan canvasiin luennon jälkeen.

Essee 4 op: Lapsen luovuus, leikki ja osallisuus – omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).


2. Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Luova pedagoginen toimintaprojekti 4,5 op. Moduuliin kuuluun luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa tai etätoimintana. Hanki projektipaikka ja tutustu projektipaikkaan tai tee videototeutuksena. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.

Projektisuunnitelman tekeminen. Suunnitelman tulee olla hyväksytty ja esitetty opettajille ennen toiminnan aloittamista.

Toteuta 4 toimintakertaa projektipaikassa ja dokumentoi toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoi)
Koko projektista tehdään raportti.

Esittele projektisi pienryhmälle zoomissa, reflektoi omaa toimintaasi projektin aikana. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 30.11. klo 16-18.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).

Itsearviointi 0,5 op. Kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearvioinnin tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.
ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]