Siirry suoraan sisältöön

Competence in Guiding Early Childhood Education Activities (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0095-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2021 - 31.07.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 30.11.2021

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Complementary competence, bachelor's studies in English (CCS2), Health and welfare

Opettaja

  • Anne Eskelinen
  • Sanna Saraste
  • Kati Rintakorpi
  • Henna Jalasmäki

Vastuuopettaja

Henna Jalasmäki

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • SWV219SN2
    Degree Programme in Social Services, daytime studies, S19, Tikkurila
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
  • CCS221SY
    Complementary competence (bachelor’s studies), S21, Health and welfare

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa

Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavia opintoja.

Opintojakson luennot toteutetaan kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Kurssi sisältään luentojen lisäksi tehtäviä, työelämäyhteistyötä,itsenäistä työskentelyä ja osaamiseen jakamiseen keskittyviä seminaareja.

Seuraamme ajankohtaista korona-virus turvaohjeistusta, jonka johdosta tämä opintojakso saatetaan järjestää osittain verkossa.

Opintojakson moduulit:
Moduuli 1: Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
Moduuli 2: Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Katso lisätietoa Linkistä: link.laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutetaan pedagogisen toimintaprojektin suunnittelu, ohjaus ja arviointi yhteistyössä työelämän kanssa. Projektin voi tehdä itsenäisesti tai parin kanssa.

Opiskelijat hankkivat varhaiskasvatusympäristöön sijoittuvan projektipaikan itsenäisesti. Projekteista keskustellaan tarkemmin opintojakson aloituskerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso Pepistä kohta "Rytmitys- ja tilatoiveet ja ajoitus".

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso soveltuu vaihto-opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Moduuli 1: Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op

Moduuli 2: Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opintojaksosta laadittu laatukriteeristö on nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ohjeisiin ja kysy lisätietoa käytänteistä tarvittaessa.