Competence in Guiding Early Childhood Education Activities (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0095-3018
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2021 - 31.07.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCS2), Health and welfare
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Sanna Saraste
- Kati Rintakorpi
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Henna Jalasmäki
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
SWV219SN2Degree Programme in Social Services, daytime studies, S19, Tikkurila
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
-
CCS221SYComplementary competence (bachelor’s studies), S21, Health and welfare
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa
Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottavia opintoja.
Opintojakson luennot toteutetaan kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella. Kurssi sisältään luentojen lisäksi tehtäviä, työelämäyhteistyötä,itsenäistä työskentelyä ja osaamiseen jakamiseen keskittyviä seminaareja.
Seuraamme ajankohtaista korona-virus turvaohjeistusta, jonka johdosta tämä opintojakso saatetaan järjestää osittain verkossa.
Opintojakson moduulit:
Moduuli 1: Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
Moduuli 2: Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytettävä oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Katso lisätietoa Linkistä: link.laurea.fi
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana toteutetaan pedagogisen toimintaprojektin suunnittelu, ohjaus ja arviointi yhteistyössä työelämän kanssa. Projektin voi tehdä itsenäisesti tai parin kanssa.
Opiskelijat hankkivat varhaiskasvatusympäristöön sijoittuvan projektipaikan itsenäisesti. Projekteista keskustellaan tarkemmin opintojakson aloituskerralla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso Pepistä kohta "Rytmitys- ja tilatoiveet ja ajoitus".
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso soveltuu vaihto-opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Moduuli 1: Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
Moduuli 2: Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Opintojaksosta laadittu laatukriteeristö on nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ohjeisiin ja kysy lisätietoa käytänteistä tarvittaessa.