Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0095-3010
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.04.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Sanna Saraste
- Kati Rintakorpi
- Maarit Koskinen
Vastuuopettaja
Maarit Koskinen
Ryhmät
-
SSYOB19Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Hyvinkää
-
SSYOG19Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Otaniemi
-
SSYOV19Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa
R0095-3010 opintojakso on tarkoitettu Varhaiskasvatuksen opettaja (60 op) - koulutuksen avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Opintojakso toteutetaan ajasta ja paikasta riippumattomana verkkototeutuksena, jossa on Optima-työtilassa luentovideoita, materiaaleja ja suoritustapojen ohjeistuksia. Opettajiin voi ottaa yhteyttä Optiman työtilan kautta ja e-mailitse: etunimi.sukunimi@laurea.fi. Opettajina ovat Sanna Saraste ja Kati Rintakorpi.
Voit suorittaa opintojakson työn opinnollistamisena ( TOPI) varhaiskasvatuksen opettajan työssäsi opintojaksojen osaamistavoitteiden mukaisesti ja suoritustapoja mukaellen. Ohjeet tulevat opintojakson Optiman työtilaan. Tehtävän arvioivat opintojakson opettajat Sanna Saraste ja Kati Rintakorpi.
Opintojakso toteutetaan ajasta ja paikasta riippumattomana verkkototeutuksena, jossa on Optima-työtilassa luentovideoita, materiaaleja ja suoritustapojen ohjeistuksia. Opettajiin voi ottaa yhteyttä Optiman työtilan kautta ja e-mailitse: etunimi.sukunimi@laurea.fi. Opettajina ovat lehtorit Sanna Saraste ja Kati Rintakorpi.
Voit suorittaa opintojakson työn opinnollistamisena (TOPI) varhaiskasvatuksen opettajan työssäsi opintojaksojen osaamistavoitteiden mukaisesti ja suoritustapoja mukaellen. Ohjeet tulevat opintojakson Optiman työtilaan. Tehtävän arvioivat opintojakson lehtorit Sanna Saraste ja Kati Rintakorpi.
Voit ottaa sähköpostitse yhteyttä lehtori Maarit Koskiseen ennen opintojakson aloitusta aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen näyttömahdollisuuksiin ( HOT) liittyen. HOT suorituksen hakemista varten tee osaamisanalyysi (1-2 sivua), jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Lähetä maaliskuussa 2019 ennen opintojakson aloituspäivämäärää osaamisanalyysi sekä lastentarhanopettajan / varhaiskasvatuksen opettajan osaamista osoittavat palvelusuhde- tai työtodistukset ja mahdolliset opintotodistukset tietoturvatusti: maarit.koskinen@laurea.fi.sec.
KIRJALLINEN OSAAMISANALYYSI - ohje osaamisen näyttöä ( HOT) varten
Tee kirjallinen osaamisanalyysi HOT-suoritusta varten, jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Osaamisanalyysi on noin 1-2 –sivuinen word-dokumentti, jossa pohdit työtehtävissä tai aikaisemmissa opinnoissasi saamiasi kompetensseja. Vertaa niitä opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. opetussuunnitelmat) ja arviointikriteereihin. Kuvaa ja perustele huolellisesti esimerkein näkemyksesi kompetenssien saavuttamisesta, mutta myös se, mitä on kenties jäänyt saavuttamatta.
Saat tiedon osaamisanalyysisi hyväksymisestä tai hylkäämisestä sähköpostitse. Hyväksytty osaamisanalyysi tarkoittaa seuraavaan vaiheeseen eli varsinaiseen näyttöön pääsyä. Ohjeet näyttötehtävään saat opintojakson Optiman työtilasta. Näyttötehtävät palautetaan Optiman ko. opintojaksoa koskevaan HOT - tehtävän palautuskansioon. Tehtävän arvioivat opintojakson opettajat Sanna Saraste ja Kati Rintakorpi ja arviointiasteikko kuten muutenkin opintojaksolla: HYL ( hylätty), 1- 5.
Aika ja paikka
Ks. ajoitus Tuudosta tai Outlook kalenteristasi tai Pakista R0095-3010.
Suorituksia on mahdollista uusia kaksi kertaa ko. suorituksen varsinaisen suorituspäivämäärän jälkeen: ensimmäinen uusinta on 11.6.2020 mennessä ja toinen uusinta on 3.9.2020 mennessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Koko valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit.
Opiskelijat tekevät projektitehtävänsä varhaiskasvatuspalveluiden omalla työpaikallaan kuten päiväkodissa tai hankkivat itse yhteistyökumppaniksi päiväkodin ja lapsiryhmän projektitehtäväänsä varten.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä PRM-ohjelmaan. Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua ServiceDesk tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Leikki, luovuus ja luovat menetelmät 5 op suoritustapoineen Optimassa info
Pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi 5 op suoritustapoineen Optimassa info
Sisältö ja sen jaksotus
Leikki, luovuus ja luovat menetelmät, osallisuuden rakentuminen 5 op
Pedagogisen toiminnan suunnittelu, ohjaaminen ja arviointi 5 op
Yllä oleviin sisältöihin liittyy suoritustavat, joista infotaan tarkemmin Optiman opintojakson työtilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: Lehtorin tekemä arviointi ja palaute Optimassa, opiskelijan itsearvointi ja mahdollinen palaute työelämästä sekä opiskelijoiden vertaispalautteet
Toteutuksessa käytetään Laurean arviointikriteereita (vaativuustaso II).
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opintojakson Optiman työtilassa infotaan tarkemmin suoritustavoista ja niiden arvioinnista.
Hylätty (0)
Ilmoitetaan Optimassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ilmoitetaan Optimassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ilmoitetaan Optimassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ilmoitetaan Optimassa.