Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0094-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.04.2021 - 06.05.2021

Ajoitus

06.05.2021 - 20.08.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Marika Kivistö

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
  • USF321KU
    Work and Study Fast Track, K21, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan pääasiassa verkko-opetuksena kesällä 2021. Elokuussa 2021 pidettävä opintojakson seminaari pidetään mahdollisuuksien mukaan ja tilanteen salliessa Hyvinkään kampuksella. Opintojaksolla on joka tapauksessa aikaan sidottua opetusta, jossa on läsnäolovelvollisuus. Sekä opetus että tehtävien palautukset on merkitty opintojakson lukujärjestykseen. Lukujärjestykseen on merkitty myös ohjausmahdollisuus. Läsnäolovelvoitteinen opetus on tarkennettu toteutussuunnitelman kohdassa Toteutuksen tärkeät päivämäärät.

Opintojakson ennalta sovittuna työelämäyhteistyökumppanina toimii Laurean avainkumppani Hyvinkään seurakunta. Työelämäyhteistyö toteutuu vallitsevan tilanteen huomioiden ja se voi toteutua Hyvinkään seurakunnan puitteissa.

Opintojaksolla käytetään Canvasta, joka on myös opintojakson ensisijainen viestintäkanava.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-tilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Opintojakson voi suorittaa myös työn opinnollistamisena. Aloitteen vaihtoehtoisilla suoritustavoille suorittamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla suunniteltu työelämäyhteistyön osuus on 4 op, joka toteutetaan lähtökohtaisesti pienryhmässä. Opintojakson työelämäkumppani on Hyvinkään seurakunta, jonka puitteissa työelämäyhteistyön osuus on mahdollista toteuttaa. Työelämäyhteistyössäkin huomioidaan tarkasti vallitsevat koronasuositukset.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuksessa on läsnäolovelvollisuus seuraavilla opetuskerroilla:

Orientaatio, 6.5. klo 8.30-15.45
Seminaari 20.8. klo 8.30-15.45

Opintojakson tehtävien palautuspäivät (tarkentuu!):

Vasu ja oppimisen alueet -tehtävä 24.5.
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen -tehtävä 6.8.
Lapsen osallisuus -tehtävä 20.8.
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö -tehtävä 20.8.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole tiedossa kv-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on 4 osaa. Opintojakson osat ja niiden laajuudet ovat:
1. Varhaiskasvatuksen perusteet, 3 op
2. Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen, 3 op
3. Lapsen osallisuus, 2 op
4. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, 2 op

Yksi opintopiste vastaa n. 27 h työtä. Osat 3 ja 4 suoritetaan lähtökohtaisesti pienryhmässä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen osaamisen ops-moduulia. Opintojakso tarjoaa monipuolista osaamista kaikille, joiden tavoitteena on lasten kanssa työskenteleminen. Sen suoritettuaan opiskelijalla on kattava kuva varhaiskasvatuksen perusteista sekä lapsille ominaisista tavoista toimia ja heidän kanssaan työskentelystä. Tilanteen salliessa opiskelijalla on myös käytännön kokemusta sekä lasten että heidän huoltajiensa kanssa toimimisesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatukseen suuntautuville sosiaalialan opiskelijoille.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson Canvas-tilasta opintojakson alettua.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen-, Lapsen osallisuus- ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö -tehtävät arvioidaan numeerisesti. Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen -tehtävä tehdään yksilötyönä, muut pienryhmätehtävinä. Pienryhmätehtävän arvioinnin tukena voidaan käytetään pienryhmätehtävän itsearviointilomaketta. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu näiden kolmen tehtävän arvosanojen keskiarvosta.

Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada numeerisen arvioinnin lisäksi myös kirjallista palautetta. Arvioinnissa sovelletaan alla esitettyä arvointikriteeristöä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.