Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3008

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.10.2019 - 10.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Maire Antikainen
  • Kaarina Marjanen
  • Vuokko Pohjanoksa
  • Anu Lindström

Vastuuopettaja

Maire Antikainen

Ryhmät

  • SSYOB19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Hyvinkää
  • SSYOG19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Otaniemi
  • SSYOV19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Toteutustapa

Opintojakso on verkkototeutus, jossa osa siihen littyvistä tehtävistä tehdään yksilötyönä.
Osa opinnoista toteutetaan yhteistoiminnallisissa ryhmissä, mikä edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä. Ryhmiin jako ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Optimassa. Kuhunkin teemaan liittyen sinne sijoitetaan teemoja syventäviä linkkejä ja videoita.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Optimassa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT = aiemmin hankitus osaamisen näyttöön ja TOPI = työn opinnollistamiseen liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuuopettaja Maire Antikaiselle.
HOT-suoritusta varten tee osaamisanalyysi (noin kaksi sivua), jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Lähetä osaamisanalyysi työ- ja opintotodistuksineen maire.antikainen@laurea.fi.sec. TOPI-suoritusta varten voit noudattaa LINK:n ohjeita. Lähetä suoritusehdotuskesi maire.antikainen@laurea.fi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu ke 2.10.2019 - ti 10.12.2019 välillä.
Ke 2.10.2019 klo 16.30-18 orientaatio
Ti 10.12.2019 klo 16.30-18 Opintojakson päätös
Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia verkossa. Kukin opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teeman. Samalla opiskelijoiden on mahdollsita saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen. Aikatauluun laitettujen aikojen tarkemmasta käytöstä ja ohjaukseen sovittavista ajoista sovitaan myöhemmin tarkemmin. Näihin osallistuminen on suositeltavaa.
Opintojaksoon kuuluvia teemallisia ohjauksia (muutokset mahdollisia):
2.10. klo 16.30-18 Maire Antikainen: Yleinen ohjaus koko opintojakson kysymyksiin.
29.10. klo 16.30-18: Kaarina Marjanen: Tehtävän Kulttuurit taiteessa –teemaan liittyvä
17.10. klo 16.30-18 Maire Antikainen: Oma kasvatusnäkemys / Kasvatusfilosofinen näkökulma
28.10. klo 16.30-18: Vuokko Pohjanoksan ohjaus
6.11. klo 16.30-18: Vuokko Pohjanoksan ohjaus
4.11. klo 16.30-18 Kaarina: Monikulttuurisuus. Lisäksi Jaossa ryhmäkohtaisia ohjausaikoja tarvitseville.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta osasta ja niiden sisältämistä tehtävistä:
3 op VARHAISKASVATTAJUUS
4 op KEHITYKSEN TUKI JA OHJAUS (ERITYISPEDAGOGIIKKA)
3 op KULTTUURINEN MONINAISUUS

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen (0-5) arviointi).
Laurean arviointikriteerit / vaativuustaso II.