Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0045-HLF1711A

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 21.12.2018

Ajoitus

01.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, liko

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Juha Olava
  • Taina Lackman

Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ryhmät

  • HLF216SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S16, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

Toteutustapa

Valtioneuvoston asetuksen 1129/2014 pykälän 4 mukaan ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on
1) laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä oman alansa asiantuntijatehtävissä
2) valmiudet seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä
3) edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja elinikäiseen oppimiseen
4) riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön.
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla
esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Aika ja paikka

Opintojaksoon kuuluu ohjauskertoja, joista opiskelija voi vapaasti valita omaan tekemiseensä parhaiten soveltuvat ohjauskerrat.
Kun opiskelija on aloittamassa opinnäytettään, hänen tulee ilmoittautua tälle toteutukselle ja osallistua ensimmäiseen lähiopetuskertaan saadakseen tarvittavan käytännön ohjeistuksen. Sen jälkeen opiskelija osallistuu ohjaukseen oman harkintansa ja tarpeensa mukaisesti. Lähtökohtana on, että Lohjan liiketalouden opiskelijoille tarjotaan ryhmäohjausta ja osallistuttuaan siihen, opiskelija voi pyytää ohjaajalta yksilöohjausta, jota ohjaaja oman harkintansa mukaan tarjoaa.
Toteutus noudattaa Laurean opinnäytetyöstä laadittua prosessia. Tarkemmat yksityiskohdat on syytä tarkistaa LINKistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusviestinnän ja tutkimusmenetelmien peruskirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnäytetyö on hankkeistettu silloin, kun joku (yksi tai useampi) seuraavista kriteereistä täyttyy:
1. Työelämä maksaa joko ammattikorkeakoululle tai opiskelijalle opinnäytetyön tekemisestä.
2. Opinnäytetyölle on nimetty ohjaajaksi työelämän edustaja.
Työyhteison tarkoituksena on alusta lähtien hyödyntää opinnäytetyön tuloksia omassa toiminnassaan (OKM
2014.)
Lohjan liiketalouden lähtökohta on, että kaikki työt täyttävät hankkeistetun työn kriteerin. Opiskelija voi halutessaan tehdä työn Laurean antamista toimeksiannoista tai hankkia kumppanin itse. Opiskelija tekee työelämäkumppanin kanssa kirjallisen toimeksiantosopimuksen opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. Peppi - jakson aloituspäivämäärä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

15 op = noin 400 tuntia työtä

Sisältö ja sen jaksotus

Laurean opinnäytetyöprosessissa voidaan tunnistaa seuraavat vaiheet:
1. Suunnitteluvaihe
2. Toteutusvaihe
3. Julkaisuvaihe
Eri vaiheet saattavat mennä limittäin, jolloin opiskeija voi esmerkiksi samanaikaisesti suunnitella ja toteuttaa jotain opinnäytetyönsä osiota. Opinnäyteprosesin opikelijoille tarkoitettu prosessikuvaus on esitetty Laurean opinnäytetyöohjeissa. Tämä asiakirja on LINKissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinnäytetyön eteneminen perustuu opiskelijan sitoutuneeseen, itseohjautuvaan ja vastuulli-
seen toimintaan opinnäytetyöprosessissa. Tähän hän saa tukea opinnäytetyötä ohjaavalta
opettajalta ja vertaisryhmältään sekä työelämäkumppanilta.
Itseohjautuvaan toimintaan kuuluu, että opiskelija tunnistaa ohjaustarpeensa ja hakee ohjausta.
Osana vastuullista toimintaa on halu ja kyky hyödyntää saamaansa ohjausta opinnäytetyöprosessissaan. Jokaiselle opinnäytetyölle nimetään ohjaava opettaja tai opettajia (ohjaaja ). Ohjaaja seuraa ja tukee opiskelijan opinnäytetyön edistymistä sekä työelämäkumppanuuden tarkoituksenmukaista rakentumista.
Opinnäytetyöohjaus voidaan järjestää esimerkiksi opinnäytetyöpajoissa, joissa ohjaajat, opiskelijat ja kumppanit tukevat osallistujien opinnäytetöiden etenemistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Opinnäytetyöllä osoitetaan taidot soveltaa osaamista oman alan käytännön asiantuntijatyötehtävässä.” (Arene 2015).
Näin ollen opiskelijan oletetaan osoittavan opinnäytetyöprosessissaan aloitteellisuutta sekä kykyä itsenäiseen ajatteluun ja toimintaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa huomioidaan seuraavat kolme tekijää:
1. Opinnäytetyöprosessin toteutus
2. Opinnäytetyön tuotos
3. Prosessista kirjoitettu raportti
Opinnäytetyön arvioinnin ulottuvuudet ovat työelämän kehittäminen, tutkimuksellisuus ja toteutus sekä innovatiivisuus ja luovuus. Tarkemmat arvioinnin kriteerit esitetään Laurean opinnäytetyöohjeissa. Asiakirja on LINKissä.
(taulukko 2).

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arvioidaan asteikolle 0-5

Lisätiedot

Opinnäytetyö arvioidaan opinnäytetyöohjeiston kriteereiden mukaisesti.

Opinnäytetyön pääset aloittamaan tehtyäsi Canvasissaaiheanalyysin, jonka jälkeen sinut lisätään opinnäytetyön opinnon toteutukselle. Katso ohjeet opiskelijaintrasta opinnäytetyön aloittamisesta.