Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-SSB1811
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ajoitus
28.08.2018 - 21.12.2018
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Hannele Pulkamo
Vastuuopettaja
Hannele Pulkamo
Ryhmät
-
SSB218SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S18, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Opintojakson sisällöt:
• sinä- ja minä –viestit
• aktiivinen kuuntelu
• dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
• ryhmät ja niiden ohjaus
• erilaiset ohjaustyylit
• osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
• ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja harjoitukset
2. Oppimistehtävät: Oman lähtötason itsearviointi, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektit (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä sosiaalialan asiakas- ja ohjaustyötä tekevän työelämäkumppanin kanssa dialogiseen ohjaukseen liittyvän kehittämisprojektin. Ryhmät esittelevät omien kehittämisprojektiensa tulokset yhteisessä semiaarissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Vilén, M., Ekström, L. & Leppämäki, P. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki : WSOY oppimateriaalit
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektit. Lbd-yhteistyö asiakas- ja ohjaustyötä toteuttavien työelämäkumppaneiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus 6.9.2018
Projektien käytännön toteutus 30.10. - 30.11.2018 (pienryhmät sopivat toteutuksen aikataulut työelämäkumppaniensa kanssa)
Kirjatentti ryhmätenttinä 29.11.2018
Projektiseminaari 11.12.2018
Opintojakson päätös 13.12.2018
Muun lähiopetuksen aikataulut löytyvät Pakista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 30 h
Oman lähtötason arviointi -tehtävä 2 h
Kirjatentti ryhmätenttinä 4 h
Kirjatenttiin valmistautuminen 18 h
Dialogi ohjauksessa ja ohjauksen kehittämisen välineenä -projektin lähiohjaus 10 h
Projektiseminaari 8 h
Työelämäkumppaneiden hankinta 4 h
Kehittämiskohteiden määrittäminen 15 h
Projektin käytännön suunnittelu, toteutus ja arviointi (jokaisella opiskelijalla oma ohjausosuus) 30 h
Projektiraportin ja ohjausmateriaalin työstö 8 h
Oman oppimisen ja osaamisen arviointi - tehtävä (jakson lopussa) 6 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin. Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Osallistuminen lähiopetukseen, oppimispäiväkirja:H - 5 25 %
2) Kirjatentti ryhmätenttinä:H- 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 25 %
3) Projektin toteutus:H -5 (työelämäkumppanin arvio) 25 %
4) Projektiraportti: H- 5 25%