•   Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus R0030-3029 21.08.2021-31.12.2021  5 op  (SSF221SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
    - kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
    - toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
    - ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

    Vastuuopettaja

    Pia Harju

    Toteutusmuoto

    60% Lähiopetus, 40% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Canvas-oppimisalustalta.

    Toteutustapa

    Tämä opintojakso suoritetaan työelämän kanssa tehtävällä yhteistyöllä sekä luentoihin ja seminaariin osallistumalla. Myös opintojakson oppimistehtävät syventävät opiskelijan osaamista. Opintojaksoon kuuluu itsenäistä - ja ryhmätyöskentelyä.

    Työelämäkumppanina meillä on tällä opintojaksolla SOS-lapsikylä. He tarjoavat meille vapaaehtoiskoulutuksen ja opiskelijat sitoutuvat päivystämään lasten ja nuorten chatissa 10 erillistä kertaa aina 2h kerrallaan (yht. 20h) sekä sekä virtuaalisessa läksyringissä 5 erillistä kertaa aina 2h kerrallaan (yht, 10h). Chat-päivystykseen ja virtuaaliseen läksyrinkiin osallistuminen on olennainen osa opintojaksolla tehtävää työelämäyhteistyötä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    21.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SSF221SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Pilvi Niemelä

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

    Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Tällä opintojaksolla tehdään yhteistyötä SOS-lapsikylän kanssa. Opiskelijat osallistuvat 10 kertaa aina 2h kerrallaan kestävään chat-päivystykseen sekä 5 kertaa läksyringin ohjaamiseen 2h kerrallaan. Päivystys- ja ohjaustehtävään opiskelijat saavat koulutuksen. Opiskelijat voivat valita itse päivystysvuoronsa siten, että arkipäivisin voi päivystää klo 16 - 22 välisenä aikana ja viikonloppuisin klo 9 - 22. Läksyringin ohjaaminen tapahtuu ma-to klo 14 - 18 tai mahdollisesti sunnuntai-iltaisin.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojaksolla on läsnäolovelvollisia päiviä, jotka näkyvät kohdasta aikataulutukset.

    Läsnäoloa vaativat päivät:
    Orientaatiopäivä
    SOS-lapsikylän koulutus
    SOS-lapsikylän koulutus
    Tenttipäivä
    Seminaaripäivä

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, lähiopetuksesta, oppimistehtävien tekemisestä, seminaaripäivästä, chat-päivystyksestä, läksyringin ohjaamisesta sekä itsenäisestä työskentelystä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Vuorovaikutustaidot 2op

    Asiakkaan kohtaaminen 2op

    Ryhmädynamiikka 1op

    Aika ja paikka

    Laurean Lohjan kampus sekä erilaiset virtuaaliympäristöt.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla. Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.

    Hyvä

    Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla. Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.

    Kiitettävä

    Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla. Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.