Siirry suoraan sisältöön

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0030-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

21.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Pilvi Niemelä

Vastuuopettaja

Pia Harju

Ryhmät

  • SSF221SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Tämä opintojakso suoritetaan työelämän kanssa tehtävällä yhteistyöllä sekä luentoihin ja seminaariin osallistumalla. Myös opintojakson oppimistehtävät syventävät opiskelijan osaamista. Opintojaksoon kuuluu itsenäistä - ja ryhmätyöskentelyä.

Työelämäkumppanina meillä on tällä opintojaksolla SOS-lapsikylä. He tarjoavat meille vapaaehtoiskoulutuksen ja opiskelijat sitoutuvat päivystämään lasten ja nuorten chatissa 10 erillistä kertaa aina 2h kerrallaan (yht. 20h) sekä sekä virtuaalisessa läksyringissä 5 erillistä kertaa aina 2h kerrallaan (yht, 10h). Chat-päivystykseen ja virtuaaliseen läksyrinkiin osallistuminen on olennainen osa opintojaksolla tehtävää työelämäyhteistyötä.

Aika ja paikka

Laurean Lohjan kampus sekä erilaiset virtuaaliympäristöt.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Canvas-oppimisalustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tällä opintojaksolla tehdään yhteistyötä SOS-lapsikylän kanssa. Opiskelijat osallistuvat 10 kertaa aina 2h kerrallaan kestävään chat-päivystykseen sekä 5 kertaa läksyringin ohjaamiseen 2h kerrallaan. Päivystys- ja ohjaustehtävään opiskelijat saavat koulutuksen. Opiskelijat voivat valita itse päivystysvuoronsa siten, että arkipäivisin voi päivystää klo 16 - 22 välisenä aikana ja viikonloppuisin klo 9 - 22. Läksyringin ohjaaminen tapahtuu ma-to klo 14 - 18 tai mahdollisesti sunnuntai-iltaisin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisia päiviä, jotka näkyvät kohdasta aikataulutukset.

Läsnäoloa vaativat päivät:
Orientaatiopäivä
SOS-lapsikylän koulutus
SOS-lapsikylän koulutus
Tenttipäivä
Seminaaripäivä

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, lähiopetuksesta, oppimistehtävien tekemisestä, seminaaripäivästä, chat-päivystyksestä, läksyringin ohjaamisesta sekä itsenäisestä työskentelystä.

Sisältö ja sen jaksotus

Vuorovaikutustaidot 2op

Asiakkaan kohtaaminen 2op

Ryhmädynamiikka 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritus voidaan hylätä, jos hän ei pääse opintojakson tavoitteisiin, ei palauta annettuja oppimistehtäviä, ei osallistu läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin, eikä suorita opintojaksolla vaadittua chat-päivystystä ja läksyringin ohjaamista hyväksyttävästi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla.
Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla.
Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, läsnäolovelvollisiin opetuskertoihin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista, opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti sekä osallistuminen chat-päivystyksiin ja läksyringin ohjaamiseen sovitulla tavalla.
Arviointi noudattaa laurean arviointikehikkoa taso 1.