•   Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus R0030-3026 15.01.2021-04.06.2021  5 op  (SSB221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
    - kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
    - toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
    - ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

    Vastuuopettaja

    Marika Kivistö

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjallisuus: Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa. Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.

    Toteutustapa

    Opintojakson luennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena, mutta muutokset ovat mahdollisia tilanteen muuttuessa. Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus opintojakso linkittyy samaan aikaan etenevän Projektinhallinta ja viestintä opintojakson kanssa Ysiltä elämään -tapahtuman toteutuksen osalta.

    Opintojakson sisällöt:
    - ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
    - dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
    - sinä- ja minä –viestit
    - aktiivinen kuuntelu
    - tunteet toiminnan takana
    - ryhmät ja niiden ohjaus
    - erilaiset ohjaustyylit
    - osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
    - ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

    Opintojakso koostuu seuraavista osista:

    1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
    2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
    3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari) linkittyy opintojaksoon R0183-3134 Projektinhallinta ja viestintä 5 - 5 op.

    Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
    Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
    Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
    Oppimispäiväkirja: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
    Ryhmädynamiikkatehtävä Hyväksytty/Täydennettävä 0%

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    15.01.2021 - 04.06.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • SSB221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Marika Kivistö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    T&K osuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Ysiltä elämään- tapahtuman järjestäminen yhteistyössä alueen työelämäkumppaneiden kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    15.1.2021 Opintojakson aloitus, läsnäolovelvollisuus
    2.2.2021 Yhteistyökumppaneiden tapaaminen, läsnäolovelvollisuus
    31.3.2021 Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
    21.4. ja 22.4. Demopäivät ja ohjattu pienryhmätyöskentely koululla
    27.4.21 Demopäivä yhteistyökumppaneiden kanssa, läsnäolovelvollisuus
    18.5 - 19.5.2021 Ysiltä elämään -tapahtuma, läsnäolovelvollisuus
    27.5.2021 Opintojakson päätösseminaari, läsnäolovelvollisuus

    Lisäksi opiskelijan tulee osallistua oman pienryhmän toimintaan ryhmän erikseen sopimina ajankohtina.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus ja harjoitukset 46 h
    Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
    Oppimistehtävät yhteensä 35 h
    1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
    2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
    3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
    4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
    Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h

    Sisältö ja sen jaksotus

    1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
    2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
    3. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op)