Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
15.01.2021 - 04.06.2021
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
-
SSB221KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Opintojakson luennot toteutetaan lähtökohtaisesti lähiopetuksena, mutta muutokset ovat mahdollisia tilanteen muuttuessa. Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus opintojakso linkittyy samaan aikaan etenevän Projektinhallinta ja viestintä opintojakson kanssa Ysiltä elämään -tapahtuman toteutuksen osalta.
Opintojakson sisällöt:
- ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
- dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
- sinä- ja minä –viestit
- aktiivinen kuuntelu
- tunteet toiminnan takana
- ryhmät ja niiden ohjaus
- erilaiset ohjaustyylit
- osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari) linkittyy opintojaksoon R0183-3134 Projektinhallinta ja viestintä 5 - 5 op.
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa.
Muu oppimateriaali esitellään Canvas -työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ysiltä elämään- tapahtuman järjestäminen yhteistyössä alueen työelämäkumppaneiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
15.1.2021 Opintojakson aloitus, läsnäolovelvollisuus
2.2.2021 Yhteistyökumppaneiden tapaaminen, läsnäolovelvollisuus
31.3.2021 Kirjatentti ryhmätenttinä, läsnäolovelvollisuus
21.4. ja 22.4. Demopäivät ja ohjattu pienryhmätyöskentely koululla
27.4.21 Demopäivä yhteistyökumppaneiden kanssa, läsnäolovelvollisuus
18.5 - 19.5.2021 Ysiltä elämään -tapahtuma, läsnäolovelvollisuus
27.5.2021 Opintojakson päätösseminaari, läsnäolovelvollisuus
Lisäksi opiskelijan tulee osallistua oman pienryhmän toimintaan ryhmän erikseen sopimina ajankohtina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus ja harjoitukset 46 h
Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
Oppimistehtävät yhteensä 35 h
1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h
Sisältö ja sen jaksotus
1. VUOROVAIKUTUSTAIDOT (2op)
2. ASIAKKAAN KOHTAAMISOSAAMINEN (2op)
3. RYHMÄDYNAMIIKKA (1op)
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
Oppimispäiväkirja: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
Ryhmädynamiikkatehtävä Hyväksytty/Täydennettävä 0%
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]