Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0030-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
-
SSB220KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K20, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tuntea ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan
- kohdata ja olla vuorovaikutuksessa yksilöiden kanssa
- toimia ryhmässä ja ohjata ryhmiä
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Opintojakson sisällöt:
- ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
- dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
- sinä- ja minä –viestit
- aktiivinen kuuntelu
- tunteet toiminnan takana
- ryhmät ja niiden ohjaus
- erilaiset ohjaustyylit
- osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso koostuu seuraavista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)
Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.
Aika ja paikka
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus seuraavina päivinä:
Opintojakson aloitus - 14.1.2020
Yhteistyökumppameiden tapaaminen - 22.1.2020
Kirjatentti ryhmätenttinä - 22.4
Ysiltä elämään -tapahtuma: 5.5.20, 18.5 - 19.5.2020
Opintojakson päätösseminaari 1.6.2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa.
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ysiltä elämään- tapahtuman järjestäminen yhteistyössä alueen työelämäkumppaneiden kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 46 h
Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
Oppimistehtävät yhteensä 35 h
1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin.
Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti:
1) Oma reflektio: hyväksytty/täydennettävä 0%
2) Oppimispäiväkirja vuorovaikutusharjoituksita: H- 5 yksilöllinen numeerinen arvio 50 %
3) Kirjatentti ryhmätenttinä: H - 5 (ryhmän yhteinen numeerinen arvio) 50 %
Arvioinnissa sovelletaan Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoa, vaativuustaso I.